Verzameltopic voor alle korte/snelle vragen en antwoorden!

  • Wat ik bedoel is de functiewerking. Dus als een ambu weg is er een andere heen gaat voor herbezetting.

    Rang: Hoofdcommandeur.
    Team: Nationale Meldkamer Nederland.

    Zoek je een leuk en gezellig team zonder verplichtingen en met weinig regels? Join ons team!

  • Beste Gijssssie


    Achtergronden SI2

    De bemanning van de SI2 bestaat uit een chauffeur en een bevelvoerder. De SI2 rukt zelfstandig uit naar kleinere incidenten zoals een voertuigbrand, een liftopsluiting of een buitenbrand. Bij grotere incidenten zoals brand in een bedrijf of woning werkt de SI2 altijd samen met een tankautospuit.


    Groet Michael

  • Beste Gijssssie


    Achtergronden SI2

    De bemanning van de SI2 bestaat uit een chauffeur en een bevelvoerder. De SI2 rukt zelfstandig uit naar kleinere incidenten zoals een voertuigbrand, een liftopsluiting of een buitenbrand. Bij grotere incidenten zoals brand in een bedrijf of woning werkt de SI2 altijd samen met een tankautospuit.


    Groet Michael

    dus een SI2 hoeft je niet te alarmeren

  • .

    De inzet van een kleiner voertuig voor snelle interventies met 2 personen de Si-2.

    Deze eenheden worden ingezet als hulpconstructie om de opkomsttijden te verbeteren en als mogelijkheid om flexibel te reageren op wat een incident vraagt uitruk op maat word het dan. Bij uitruk op maat gaat het vooral om de maatvoering bij kleinere incidenten.

    De meeste Si-2 rukken nu ook uit voor Reanimatie omdat je met 2 personen veel sneller weg ben dan met 6 personen


    Zoals bijvoorbeeld een liftincident. lichte beknellingen kleine branden Daarnaast zijn veel posten afhankelijk van vrijwilligers. Om nu en in de toekomst snel ter plaatse te kunnen zijn, vraagt dit om een andere aanpak.


    De SIV-2 voertuig heeft verschillende gereedschappen aan boord waaronder hulpverleningsgereedschap.

    Daarnaast is het voertuig uitgerust met een DLS-blussysteem. Dit blussysteem heeft een capaciteit van 800
    liter per minuut en is hiervoor uitgerust met een 60 meter lange haspelslang en een 400 liter
    bluswatertank.




  • oke dus ze rijden vanzelf of moet je ze wel alarmeren

  • Kan iemand mij wat zaken uitleggen?


    1. hoe werkt het als ik mensen naar een ziekenhuis breng? Hoe lang blijven ze dan liggen? Als het ziekenhuis vol ligt, dan wordt er standaard ieder uur iemand ontslagen, maar wat als m'n ziekenhuis niet vol ligt, hoelang blijven ze dan liggen? En is het dan ook zo dat wanneer ik binnen 5 minuten 3 mensen binnenbreng, deze alle 5 op hetzelfde moment worden ontslagen?


    2. wat is de logica van beloningen? Ik kan daar geen logica in ontdekken wanneer iets nou veel oplevert of wanneer maar een schijntje.

    Zo ook bij evenementen: het ene moment krijg ik voor een testalarm met 1 TS van 15 minuten 1.500, terwijl ik op hetzelfde moment ook voor een grote open dag kan kiezen met 1 noodhulp, 2 TS, 1 red, 1 ambu en 1 HV van 2 uur voor 2.200. Dat vind ik totaal niet in verhouding met elkaar staan.

    Testalarm varieert ook van zeg 600 tot bijna 2.000, net zoals open dagen variëren van net 2.000 tot bijna 5.000. Ik vind dit nogal erg veel verschil voor eenzelfde evenement.

    Maar dat vind ik ook bij gewone inzetten.


    3. ik heb op dit moment 4 bw. kazernes, 1 ambupost en 1 politie opkomst. Wanneer moet je een bw.academie gaan bouwen en moet je eerst alles ruim uitbouwen met auto's, voordat je weer verder uitbouwt of moet je zo snel mogelijk zoveel mogelijk kazernes hebben, zodat je meer inzetten tegelijkertijd krijgt?


    4. hoe worden de inzetten bepaald? Met mijn verhouding aan gebouwen, zou ik verwachten dat ik meer bw-inzetten zou krijgen, maar soms leg ik in een kwartier m'n ziekenhuis (standaard 10 plaatsen) vol en krijg ik het kwartier daarop nog steeds de ene na de andere ambu-inzet, en soms duurt het ruim een uur.


    5. hoe kan ik er op voorhand achter komen welke voertuigen ik naar welke melding moet sturen? vaak stuur ik maar eerst een auto, haal die dan terug en zie dan wat er nodig is, maar dat vind ik wat omslachtig.

    En hoe kan het dat bij iemand bekneld onder een garagedeur wél een hv of red en noodhulp nodig is (als ik het goed heb), maar geen ambu?!


    Hopelijk kan iemand mij wat antwoorden geven. Bvd

  • 1. Ieder heel uur wordt er 1 patiënt uit het ziekenhuis ontslagen. Het maakt dan niet uit hoeveel er liggen (minimaal 1 natuurlijk, anders kun je moeilijk iemand weg sturen). Het is dus niet zo dat een patiënt na 1 uur weg gaat. Dus echt alleen 1 om 0.00 uur, 1.00 uur, enz. dus 24 op een dag.


    2. Vele beloningen zijn in het begin er aan gehangen als gemiddelde. Het systeem bepaald uiteindelijk een random waarde die je krijgt. Deze kan x% hoger of lager uitvallen dan het gemiddelde. We weten dat hier grotere verschillen in zitten. Daar zijn we mee bezig.


    3. Scholen kun je aan gaan beginnen als je opleidingen nodig hebt. Op onze Blog vind je info over welke voertuigen een opleiding nodig hebben en vanaf hoeveel posten die nodig zijn. Ook bieden verschillende teams hun leden om kostenloos of tegen een kleine vergoeding een opleiding van het team te volgen. Zodat je niet direct kosten hebt voor het opleiden.


    4. Alle inzetten worden random gegenereerd. Het is dus puur een kwestie van geluk of pech hebben.


    5. Onder de knop hulp bij deze inzet kun je info vinden over de melding. Ook wanneer je eerste voertuig aan komt krijg je de rode balk te zien die je nu met terug halen steeds krijgt.

    Over de persoon bekneld garagedeur. Bij de eerste melding TS+NH kun je 1 patiënt krijgen aan het einde van de inzet. Het kan ook zijn dat de patiënt er goed aan toe is en de ambu dus niet meer nodig is. Bij de grotere melding krijg je altijd 1 patiënt na het afronden van de melding.

    Ik hoop dat ik je hiermee iets heb kunnen helpen, mochten er meer vragen of nog onduidelijkheden zijn voel je vrij ze te stellen.

  • en hoeveel mensen moeten er in een OVD-G en een lifeliner

    Dat heb je al een keer gevraagd en is al beantwoord.


    hoeveel personen kunnen er in de OVD-G


    1 persoon met de juiste opleiding


    en in de trauma heli 3 toch?


    Nop, 4 kunnen erin


    VWS staat voor VoorWaards Scheppende post, wordt in het echt gebruikt om ambulances door de regio te verspreiden zodat ze stand-by kunnen staan op meerdere plekken, zonder dat er hele posten nodig zijn. In de praktijk zitten ze vaak bij brandweerkazernes en/of politie posten ingebouwd, of soms op bevriende bedrijventerreinen.
    Er is in meldkamerspel een VWS die goedkoper is dan een volledige ambulancepost, maar wel met de limitatie dat er maximaal 2 parkeerplekken zijn.
    Je kunt daarna de VWS wel uitbreiden naar een volledige ambulancepost zodat je meer parkeerplekken kunt bijbouwen.

  • wat houd de VWS post in voor de ambulance


    en hoeveel mensen moeten er in een OVD-G en een lifeliner

    Dubbelpost samengevoegd.

    Heb je al eens rondgekeken op de Blog? Daar vind je alle info waar je om vraagt en daarnaast nog veel meer handige tips & tricks!

    Voor een overzicht met voertuiginformatie kun je in ieder geval vast hier kijken: https://blog.meldkamerspel.com…overzicht/voertuigkosten/

  • VWS staat voor "voorwaardescheppend". Voor ambulancevervoer is het een wettelijke voorwaarde dat ze binnen 15 minuten ter plaatse zijn bij een A1 urgentie rit. Om dat in de hele regio te kunnen halen zet de meldkamer ambulances soms op plaatsen neer om zo de voorwaarde te scheppen dat ze inderdaad overal in de regio binnen die 15 minuten ter plaatse zijn. Hiervoor zijn op sommige vaste plekken VWS posten ingericht, vaak eenvoudig bv een portocabin op een parkeerplaats langs een provinciale weg. Anders moeten de mensen de hele tijd in het voertuig zitten.