Watersysteem

  • In de Duitse versie van het spel is men een heel nieuw systeem aan het inbouwen ivm het water dat in het voertuigen zit.... Nog mensen die hier wel leuke uitdagingen in zien ?


    Ik heb wel een idee over een praktische uitwerking in onze versie, maar dit vergt wel wat schrijfwerk ... misschien morgen ;-) ...

  • Klopt, en ik zou ook de aanvoer en afvoer van water apart bekijken. Want nu kan je bij de melding van een ondergelopen parkeergarage en tankwagen nodig hebben, wat in de praktijk niet zo realistisch is .... Verder zijn er veel verschillen tussen Belgie en Nederland: zo heeft 75 van de Belgische korpsen momenteel een tankwagen. Hier zal men dus vaker een tankwagentransport opzetten bij grote branden, in tegenstelling tot Nederland waar men veel meer DPH's en WTS'en heeft.

  • Ik zie niet direct een reden om het Duitse systeem in te voeren. Het Duitse watersysteem ontleent haar bestaansrecht aan de brede lijn van genoemde brandweervoertuigen. Deze voertuigen verschillen van elkaar door pompsterkte en de grote van de watertank. De grote onderlinge verschillen in bepakking maakt het interessant voor leitstellenspiel om watercapaciteiten mee te rekenen. Het Is namelijk een integraal onderdeel van het Duitse brandweersysteem.
    In Nederland is de hoeveelheid water bij mij weten veel meer gestandaardiseerd. Zo ook de pompsterkte en algemene uitrusting. Het voegt dus minder toe om hier rekening te houden. Als alle TS’en dezelfde hoeveelheid water dragen Kun je bij een melding net zo goed om een vastgelegd aantal TSen vragen. (Zoals nu het geval is.)


    Het is interessanter om te kijken naar verschillen die er wel zijn: bezetting en uitrusting. Dit onderscheid wordt al gemaakt in de voertuigmarkt. Maar nog niet bij inzetten. De verdeling Normaal/TST4x4/TST-NBB en TS4/TS67/TS89 zitten al in het spel maar hebben nog geen functie. Dit staat al wel op de suggestielijst en heeft de aandacht van het team en de ontwikkelaar.


    In het kort: ik denk niet dat het iets toevoegt voor Nederland en dat we kunnen kijken naar een andere manier om onderscheid in voertuigen te doen gelden

  • Voor een standaard TS misschien minder geschikt, want in BE zijn dat ook meestal standaard voertuigen. Maar wel makkelijk in het systeem om water te brengen naar een grote brand waarbij je gebruik kan maken van DPH's en Tankwagens en dergelijke.



    Of bij het leegpompen van kelders, bij een beperkte kelder kan je evengoed een DA(T) sturen met een MSA... Een bij bvba een onderlopen parkeergarage zwaarder materiaal.... Dan kan de tijd van de interventie afhangen van de pompcapaciteit terplaatse.... Zo zal een parkeergarage sneller leeggepompt zijn als er een DPH is dan bij een MSA.

  • Dat is een ander systeem; een waarbij je onderscheid gaat maken tussen pompcapaciteit. Inderdaad niet geschikt voor TS’en wegens standaardisatie. Het Duitste systeem is gebaseerd op tankinhoud waarbij de slangenhaakarmbak de totale hoeveelheid water aanvult met 25%.

  • Mijn idee was om niet klakkeloos de Duitse variant over te nemen maar een systeem te bedenken waar we (zowel NL als BE ) meer aan hebben ;-). Vandaar deze topic om is te horen wat de interesse ook is :-)

  • Op dit moment helaas niet.
    We zullen er binnenkort over gaan nadenken wat we hier van vinden.


    Voor nu maak ik het Topic even Sticky, dat we er aan denken.

  • Ik stelde net de vraag in het spel over dit onderwerp. Lijkt me een goede aanvulling!

    Rang: Hoofdcommandeur.
    Team: Nationale Meldkamer Nederland.

    Zoek je een leuk en gezellig team zonder verplichtingen en met weinig regels? Join ons team!

  • Lijkt me een mooi idee, ik hoop wel dat ze dan rekening houden met punten waar water opgepompt kan worden en indien er dan een grote afstand is tussen het incident en het dichtstbijzijnde punt van wateropname, dat er dan altijd een TW en SL op af moeten.

  • Lijkt me een mooi idee, ik hoop wel dat ze dan rekening houden met punten waar water opgepompt kan worden en indien er dan een grote afstand is tussen het incident en het dichtstbijzijnde punt van wateropname, dat er dan altijd een TW en SL op af moeten.

    Op zich wel een leuk idee, maar ik denk dat het technisch wel moeilijk is om dat te implementeren. Je hebt grote 'eventueel bovengrondse' hydranten waar je snel een tankwagen kunt vullen, alsook een hoop plaatsen met open water waar je kan vullen.




    Bij een tankwagentransport gebruikt men normaliter een formule:
    Q= V/ A+B+T1+T2


    Q= het aantal liter dat je per gemiddeld minuut hebt van de tankwagen
    V= Volume tankwagen
    A= lostijd ( eventueel in buffercontainer of een grote tankwagen )
    B = vultijd in bvb open water of hydrant hoog debiet
    T1 = tijd naar waterwinning ( normaal hanteren we de regel 1min per km)
    T2 = tijd van waterwinning naar incident




    Dus als ik een simulatie maak met tankwagens van 12.000 liter en het vulpunt op 5 min van de brand kom ik op volgende berekening:


    12000 / 4+4+5+5 = 12000 / 18 = 650l /minuut geeft 1 van 12.000liter tankwagen gemiddeld


    a= 12000l / 3000lmin
    b 12000 l /3000l min




    Als je dan 3 AP's (TS'en) wilt voeden a rato van 4000l /min heb je 12000 l per min nodig = dus een roulement van 19 tankwagens nodig.



    Je kan hiervoor ook een GWT opstelling maken met eventueel een Kuikenpomp ... Maar dan veroorzaak je een grote verkeerschaos en heb je naar mate je afstand groter is ook meer druk en wrijvingsverlies.. Al kan je dit ook wel oplossen om er bij grote afstanden een extra pomp tussen te plaatsen.



    Hopelijk is het niet te ingewikkeld voor iedereen ;-)

  • Gezien het feit dat het spel water niet kan onderscheiden van land, vallen de "natuurlijke" vulpunten al weg.
    En ik vrees dat OSM ook geen kennis heeft van de bovengrondse hydranten :o


    Dus wel een goed idee, maar technisch denk ik onhaalbaar