Vliegtuigbrandbestrijding

  • Geachte Lezer,


    Ik ben uitgegroeid tot een heuse veiligheidsregio, met veel eenheden, veel posten, en veel voertuigen. Helaas mis ik er wel een paar, die toch reeds veel gebruikt worden. Onder andere op Schiphol. Bij de meldingen 'Vliegtuig probleem met landingsgestel' en 'Vliegtuig met brandmelding in vrachtruim' word gebruik gemaakt van een autoladder/hoogwerker. Op de kazerne Schiphol-Sloten staat naast een speciaal schuimblusvoertuig en hulpverleningsvoertuig, die zich nog niet in het spel bevinden maar wel op de lijst staan, staat er ook op kazerne Sloten een Rescue Stair. Ik ben nu op weg naar me 2e vliegtuigbrandbestrijding, en ik denk dat het voor velen anderen ook mooi zou zijn om de Rescue Stair op zijn of haar wagenpark te hebben. Ik hoor graag jullie mening.


    Het brengt me wel op het tweede. Bij de waterongevallenbestrijding krijg je pas grotere meldingen zodra je meer posten met deze uitbreiding hebt, maar bij vliegtuigbrandbestrijding is dit niet het geval. Is hier speciaal voor gekozen? En kan dit eventueel ook onder meerdere uitbreidingen verdeeld worden?


    Met vriendelijke groet,
    Haarlem112

    Hallo! Ik ben, zoals me naam, Haarlem 112. Actieve en realistische = centralist, en in me vrije tijd ben ik bezig met het spotten van hulpverleningsvoertuigen en op zoek naar incidenten in de stad Haarlem zelf. Meer daarover op mijn YouTube kanaal. (onderaan)


    P2000: Piep piep! Ik moet gaan, groetjes!


    Team: Promeldkamer Nederland/België


    YT: https://www.youtube.com/channel/UC2-Is5iX3m0SyuWRCZBeUlw

  • Rescue Stair hang ik even geen oordeel aan, daarvoor weet ik er te weinig vanaf.


    Wat betreft grotere meldingen bij meer vliegtuigbrandbestrijdingsuitbreidingen (wat een heerlijk woord):


    Dat is niet heel handig denk ik. Als ik kijk naar mijn eigen regio, dan hebben vliegbases Gilze-Rijen en Woensdrecht brandweerposten. Als meerdere uitbreidingen (in dit geval: 2) zou leiden tot grotere meldingen, zou ik op een gegeven moment CT's van Gilze-Rijen naar Woensdrecht moeten sturen en vice versa. Dat is natuurlijk niet heel praktisch en erg tijdrovend ;)


    Dus mijn mening: ik snap je redenering, maar ik zeg, lekker laten zoals het is.

    Adjunct-Hoofdcommandeur Centralist18
    Veiligheidsregio's Midden- en West-Brabant en Brabant-Zuidoost


    Team-Admin VeiligheidsregioNL

  • Wellicht dat je teamleden dan kunnen helpen, team leden met 1 vliegtuigbrandbestrijdingsuitbreiding kunnen dan alsnog op de grote meldingen meerijden. Tevens hoeft een grote melding niet persee uit meerdere crashtenders te bestaan, maar dit kan ook bijvoorbeeld met een extra HV, een extra SB, etc. Zelf heb ik meerdere crashtenders op 1 locatie staan, had laatst 3 meldingen waar 2 crashtenders benodigd waren.

    Hallo! Ik ben, zoals me naam, Haarlem 112. Actieve en realistische = centralist, en in me vrije tijd ben ik bezig met het spotten van hulpverleningsvoertuigen en op zoek naar incidenten in de stad Haarlem zelf. Meer daarover op mijn YouTube kanaal. (onderaan)


    P2000: Piep piep! Ik moet gaan, groetjes!


    Team: Promeldkamer Nederland/België


    YT: https://www.youtube.com/channel/UC2-Is5iX3m0SyuWRCZBeUlw

  • Bij het invoeren van deze uitbreiding hebben we goed over de beide zaken die jij noemt nagedacht, met de volgende conclusies:


    - Rescuestair kennen we in Nederland alleen op Schiphol. Dat vinden we te weinig om deze in het spel te brengen. Alle spelers op andere vliegvelden zouden dan in de problemen komen wanneer realistisch wordt gespeeld. Evengoed kan hiervoor een AL worden gebruikt met een andere naam.


    - Het aantal benodigde uitbreidingen. Bij het invoeren hebben we rekening gehouden met kleine en grote vliegvelden en hierbij de geldende regels voor vliegvelden mbt aantal inzetbare Crashtenders voor de meldingen bepaald. We hebben het nu zo gemaakt dat de incidenten realistisch speelbaar zijn voor grote en kleine vliegvelden. Meer posten vereisen sluit dan ook nooit aan op het toegepaste systeem. Dit levert eveneens problemen zoals door Centralist18 geschetst op. We houden het dus ook hierbij. Extra inzetten sluiten we aan zodat het altijd realistisch mogelijk blijft.

  • Bij het invoeren van deze uitbreiding hebben we goed over de beide zaken die jij noemt nagedacht, met de volgende conclusies:


    - Rescuestair kennen we in Nederland alleen op Schiphol. Dat vinden we te weinig om deze in het spel te brengen. Alle spelers op andere vliegvelden zouden dan in de problemen komen wanneer realistisch wordt gespeeld. Evengoed kan hiervoor een AL worden gebruikt met een andere naam.


    - Het aantal benodigde uitbreidingen. Bij het invoeren hebben we rekening gehouden met kleine en grote vliegvelden en hierbij de geldende regels voor vliegvelden mbt aantal inzetbare Crashtenders voor de meldingen bepaald. We hebben het nu zo gemaakt dat de incidenten realistisch speelbaar zijn voor grote en kleine vliegvelden. Meer posten vereisen sluit dan ook nooit aan op het toegepaste systeem. Dit levert eveneens problemen zoals door Centralist18 geschetst op. We houden het dus ook hierbij. Extra inzetten sluiten we aan zodat het altijd realistisch mogelijk blijft.

    Oke, jullie mening is helder, wel jammer. Wellicht later in de toekomst, mocht dit voertuig wel op Eindhoven en Groningen ooit komen te staan.


    Bedankt!

    Hallo! Ik ben, zoals me naam, Haarlem 112. Actieve en realistische = centralist, en in me vrije tijd ben ik bezig met het spotten van hulpverleningsvoertuigen en op zoek naar incidenten in de stad Haarlem zelf. Meer daarover op mijn YouTube kanaal. (onderaan)


    P2000: Piep piep! Ik moet gaan, groetjes!


    Team: Promeldkamer Nederland/België


    YT: https://www.youtube.com/channel/UC2-Is5iX3m0SyuWRCZBeUlw