Meedenken: Opschalingsmodel

  • Er wordt eigenlijk om niets meer gevraagd dan duidelijkheid.
    Lijkt mij geen vreemd verzoek. Zeker niet wanneer iets al zo lang loopt en kennelijk, was voor mijn tijd, toen erg gewild was/is.
    Gewoon afwachten helpt in ieder geval niet mee om meer duidelijkheid te krijgen.

  • Er wordt eigenlijk om niets meer gevraagd dan duidelijkheid.
    Lijkt mij geen vreemd verzoek. Zeker niet wanneer iets al zo lang loopt en kennelijk, was voor mijn tijd, toen erg gewild was/is.
    Gewoon afwachten helpt in ieder geval niet mee om meer duidelijkheid te krijgen.

    Tja er staat toch echt voor onbepaalde tijd , dan heeft vragen voor duidelijkheid geen zin.

    Zo zijn er meer dingen waar wel duidelijkheid over gegeven kan worden.

    Dan kunnen we wel elke topic door lopen voor duidelijkheid.

  • Thijmen,

    Ik snap je punt én frustratie. Echter, om dit allemaal bij het GT neer te leggen vind ik persoonlijk tekort door de bocht.

    In grote lijnen komt het erop neer dat het GT doet wat normaal gesproken een onderdeel van de dienstverlening van de ontwikkelaar zou moeten zijn. Dat de ontwikkelaar wel gelukkig is met hoe het nu gaat, kan ik mij wel voorstellen. Maar, wanneer de ontwikkelaar zelf de werkzaamheden van het GT gaat uitvoeren, ben ik bang dat het spel niet meer gratis gespeeld kan worden. En ik vermoed dat de optie gratis spelen een item is geweest bij de overname van het spel door de ontwikkelaar.

    Vrijwilliger worden is geheel vrijwillig, maar van een vrijwilliger moet je inderdaad wel iets kunnen verwachten. Maar, ook vrijwilligers hebben wisselende persoonlijke omstandigheden en mogelijkheden. Je kan van een vrijwilliger niet dezelfde "arbeidsinzet" verwachten als van een betaalde werknemer.

    Ik ben er niet ingedoken welke, en hoeveel, suggesties er nog open staan. Ik neem het aantal van 260 dan ook direct van je aan. Dat is inderdaad erg veel en misschien is het een optie om nieuwe suggesties even te blokkeren en eerst "de voorraad" af te handelen. Een hoop suggesties zijn wellicht al achterhaald of kunnen direct bestempeld worden als niet mogelijk.

    Het spel zoals wij dat nu spelen is mede te danken aan de inzet van vele vrijwilligers. Niet alleen de vrijwilligers van het GT, maar ook van de diverse bouwers van scripts. Velen van ons maken daar dankbaar gebruik van en sommigen van de spelers doneren om de directe onkosten deels te sponseren. Al met al gaat er enorm veel tijd om in het spelen van MKS en ook de investeringen die sommigen doen. En dát verklaard dan wellicht ook dat men het gevoel heeft onvoldoende waar voor het geld terug te krijgen. Dat MKS voor een aantal spelers meer kost dan een up to date houden van, Call of Duty of Fia, zou mij niet verbazen.

    Maar, ook dat kan je weer herleiden naar de constructie, waarbij gratis spelen en afhankelijk zijn van vrijwilligerswerk, belangrijke factoren zijn.

    Het is onmogelijk het iedereen naar de zin te maken. Er zou misschien wel gekeken kunnen worden waar zaken scheef gegroeid zijn. Maar dat is weer een heel ander onderwerp.

  • Dan nog even een disclaimer voor als iemand gaat zeggen: "Het zijn maar vrijwilligers" hier mijn antwoord:
    Ik volg zelf een fulltime studie en werk ik nog ~10 uur per week en daarnaast heb ik nog 2 vrijwilligersfuncties (scouting & moderator binnen een community) die gezamenlijk ook 10-15 uur per week van mij vragen. Voor het vrijwilligerswerk krijg ik alleen aan het einde van het jaar een bedankje, maar ik word daar wel geacht om de volle 100% te geven als ik daar aanwezig ben. Dat zou voor het GT toch niet anders moeten zijn?

    Hier een sticker omdat je zo geweldig bent!

    Ik wilde nog veel meer reageren op je tirade.... Maar ik vind het niet eens de moeite.

  • Beste Thijmen


    Het verhaal is wat complexer wat betreft de opschalingsmodel de status daarvan zit iets moelijker in elkaar..

    We komen binnen kort met een update hier over wat de status is en hoe we verder gaan voor nu is het zo dat we meldingen hebben met meerdere varianten wat eigenlijk als een soort vervanging is van de opschalingsmodel.

    We blijven afhankelijk van XY wij leveren spullen aan en moeten ook wachten.

    Verder zou ik zeggen heb geduld.

  • Ik vind het jammer dat je alles zo kort door de bocht ziet en wel jezelf de credits kan geven. Er is al vaker gezegd dat het opschalingsmodel stil ligt omdat het hele spel verbouwd moet worden, en dat XY dat niet gaat doen. Dus zoals besproken komt het opschalingsmodel niet! Wel proberen we, met elke contentupdate iets toe te voegen waardoor het spel dynamischer wordt. Er liggen updates klaar die vorig jaar juni zijn ingediend, maar het is technisch nog niet mogelijk om dit in te voeren.


    Misschien lijkt het alsof er niks gebeurd, maar we zijn 100% afhankelijk van de ontwikkeling van XY. Die tegenwoordig op alle versies hetzelfde wil kunnen invoeren.


    Daarnaast over de suggesties. Toen we een paar maanden geleden het nieuwe gedeelte hebben geopend, is er aangegeven dat de oude suggesties niet allemaal opnieuw doorlopen zullen worden, omdat een deel niet meer relevant is, of omdat het ondertussen is ingevoerd of wat dan ook. Er is ook aangegeven dat als je wat mist, je deze opnieuw kan indienen om ze naderhand te beoordelen.


    Wij zijn niet meer dan een doorgeefluik. Dus als je wat vind van de ontwikkelsnelheid dan verwijs ik je graag door naar de ontwikkelaar. Zo niet, speel dan alsjeblieft het spel zoals het nu is en laat ons ons best doen het spel zo te houden dat het uitdagend blijft, binnen de mogelijkheden die we nu hebben.

  • ja, ze noemen het vrijwillig. Echter lijkt het bijna net zo zwaar als een partime baan.


    En het is maar zo, ieder heeft zijn eigen leven waarin vele dingen moeten gebeuren.


    Als ik voor mezelf spreek lukt het me naast 2 opleidingen, 2 banen en nog een andere vrijwilligerswerk baan om gemiddeld een 10uur per week in de ontwikkeling van het spel te steken. En ja dit is niet voor iedereen zichtbaar omdat er veel op de achtergrond gebeurd. Waar jullie iedere maandag de nieuwe aankondiging van een nieuwe inzet zien, lopen wij over het algemeen al 2 maanden verder met het schrijven van de codes.


    En ja ik heb ook zelf gekozen voor alle bezigheden. Maar ook die dingen horen er bij als je je leven wilt onderhouden.


    Nu weet ik dat er veel mensen zeggen dan neem je toch extra vrijwilligers aan.

    Dat kan een oplossing zijn. Echter blijft je ook afhankelijk van andere hun variable beschikbare tijd. Daarbij komend moeten we voor de meeste efficiëntie bij de ontwikkelaar, duidelijke contact personen hebben. Ook moeten nieuwe mensen weer leren werken met onze manier van werken. Dus dat is wel makkelijk gezegt, maar voordat iemand 100% mee kan in een team ben je toch al snel een paar maanden verder.

  • Op tijd beginnen met nieuwe vrijwilligers aan te trekken. Dan heb je de tijd om ze in te werken en hoef je niet "like hell" op zoek.
    Een tekort aan vrijwilligers zorgt voor overbelasting van de bestaande groep en dat demotiveerd weer, enz.

    Hmm, lijkt wel HRM

  • Maar aangezien XY het werk wat we nu leveren al niet kan verwerken. Dan kunnen ze het al helemaal niet meer verwerken als er meer komt.

    We kunnen nog wel meer op de plank gaan leggen, maar dan wordt er nog minder gedaan. Dus gaan we ook niet verder komen.


    Als we de dingen niet meer aan kunnen zullen we ook echt wel verder gaan kijken, maar momenteel kunnen wij prima mee met het tempo wat XY kan leveren.

  • Wat betreft het opschalingsmodel vind ik als de kans op succes bij de ontwikkelaar klein is, je beter de tijd kan steken in de dingen die wel anders kunnen. Het mag ook wel eens gezegd worden dat ik elke maandag nieuwsgierig ben welke melding we nu weer krijgen.

    Daarnaast moet ik ook zeggen dat bij een vraag of een probleem er snel gereageerd wordt door het team dus wat mij betreft: petje af.


    En als ik lees hoeveel tijd er in gaat zitten dan ben ik alleen maar blij dat er mensen zijn die dit willen doen.