Meedenken: Opschalingsmodel

  • Goedemiddag,


    Ik lees dit topic nu voor het eerst en ben enthousiast. Is het misschien tijd voor een korte update? Wordt er nog aan gewerkt, staat het even geparkeerd of wordt dit project misschien definitief stopgezet? Ik ben wel benieuwd. In elk geval, alvast bedankt.

  • Voor de medische discipline in België is de volgende opschaling van kracht.


    Ind. slachtoffer:


    Niet dringende aandoening => Secundaire ziekenwagen
    Lichte aandoening => Prioritaire Ziekenwagen
    Matige aandoening => PIT-wagen (ambulancier + bbt verpleegkundige)
    Ernstige aandoening => MUG-team (bbt verpleegkundige + spoedarts) + prioritaire ziekenwagen


    Rampen


    Kan aangevraagd worden door 112-centrale bij een correcte alarmering
    Opschaling kan gebeuren na SITREP DGH ziekenwagen
    Medisch interventieplan kan ook gevraagd worden door MUG-arts


    Bij een standaard MIP worden de volgende wagens uitgestuurd


    3 MUG-teams, 5 ziekenwagens in combinatie met de SIM-middelen (Extra rampenmateriaal, in België geleverd door het Rode Kruis). DIR-Med komt dan ook ter plaatse.


    Dit bij 20 slachtoffers ongeacht aandoening, 10 licht gekwetsten en 5 zwaar gekwetsten.


    Sinds Zaventem 2016 is ook het maxi (x4) en mega MIP (x10) van kracht. Dit voor zowel het aantal slachtoffer en de uitgestuurde middelen.


    Sinds 2019 heeft het ministerie van Volksgezondheid ook beslist dat er 3 typen ziekenwagen zijn:


    Cat. A: 112 ziekenwagens voor dringende transporten
    Cat. B: Secundaire ziekenwagens die potentiëel dringende transporten kunnen uitvoeren (Vb. ziekenwagens van het Rode Kruis igv ramp)
    Cat. C: Secundaire ziekenwagens (minder uitgerust , minder opleidingsniveau personeel en zonder zwaailicht)

  • Klopt niet volledig: er zijn ook niet dringende aandoeningen waarvoor men een 112 ziekenwagen zal sturen. De 112 kan voorlopig geen secundaire ziekenwagens aansturen.


    Ook zijn er combinaties mogelijk van bvb MUG+PIT, en in sommige provincies kan het AMB+PIT+MUG zijn die je op de koffie krijgt ;-)



    En mega mip bestaat niet: Het betreft het 'uitgebreid mip' en 'maxi-mip'


    Uitgebreid mip (drempel 20 U1 of 40x U? ) : 10xmug , 20x dgh ziekenwagen
    maxi mip (drempel 50x U1 of 100x U?) : 20x mug , 40x dgh ziekenwagen





    Als je nog iets moet weten, geef maar een gil en ik leg het je uit ;-)

  • Update...


    Het opschalingsmodel staat boven aan de lijst voor als we onze hervorming hebben afgerond.


    Dit blijft ook zo, omdat alle andere updates (Schuimblussing e.d.) afhankelijk zijn van dit model. Zonder het opschalingsmodel kunnen we nauwelijks meer iets invoeren zonder alles te herschrijven per update.


    Probleem is alleen dat we het model moeten herzien de komende tijd, omdat het niet meer helemaal up to date is.
    Maar dat gaat geregeld worden.


    Wordt dus vervolgd.

  • Goedemorgen,


    Iedereen de beste wensen en veel gezondheid voor dit nieuwjaar.
    Deze update zal ik zeker een meer waarden worden voor het spel.
    Dus ik wacht rustig af.
    Verder vind ik het goed spel je kunt het goed in werkelijkheid
    na bouwen.
    Hiervoor mij complimenten.
    Groetjes Ferry

  • Beste spelers,


    Zoals jullie gemerkt hebben, is er de laatste tijd weinig communicatie geweest rondom het opschalingsmodel.
    In dit bericht willen wij jullie graag op de hoogte brengen van de huidige situatie rondom deze update, alsook de reden waarom het zo lang stil is geweest.


    Begin dit jaar hebben wij - zoals velen weten - een grote wisseling gehad van zowel de ontwikkelaar (SHPlay -> Xyrality), alsook ons Nederlandse team.
    Het opschalingsmodel is hierdoor enigszins stil komen te liggen, zodat wij tijd hadden voor het verdelen van alle taken en het opdoen van alle kennis rondom de meldingscode.


    Daarnaast hebben wij het als team vaak enorm druk met het maken van nieuwe inzetten, updates, en het verzorgen van communicatie naar jullie en Xyrality.
    Mede hierdoor hebben wij als team weinig tijd kunnen vinden om verder te werken aan deze update, waardoor alles zo goed als stil is komen te vallen.


    De huidige situatie rondom het opschalingsmodel is hierdoor als volgt:

    • Op dit moment is het opschalingsmodel uitgesteld voor onbepaalde tijd.
      De reden hiervoor is dat wij een aantal andere updates en uitbreidingen hebben die een hogere prioriteit hebben, en minder tijd kosten om voor te bereiden en te implementeren.
    • Achter de schermen blijven wij als Nederlands team uiteraard druk verder werken aan het opschalingsmodel.
      Hieronder valt niet alleen het herzien van het model zelf, maar ook het herschrijven van onze eigen ondersteunende applicaties en de 600+ meldingen die nu in het spel zitten.


    Wij zullen jullie via deze forum discussie op de hoogte houden wanneer er nieuwe informatie beschikbaar is.


    Team Meldkamerspel.com

  • Goedenavond



    We zijn 4 maanden verder na het bericht van Data . Word er inmiddels al weer aan gewerkt?

    Onbepaalde tijd is meestal iets meer dan 4 maanden. Maar ga er maar van uit dat wij als spelers het horen als er nieuws is.

  • Ik lees ook nu pas deze berichten.
    Op dit moment kunnen de incidenten zich al uitbreiden, weet niet of dit dan ook al 'de update' is waar hier over wordt gesproken. In elk geval bevalt de huidige uitbreiding/opschaling mij wel. Het zou inderdaad prima zijn als een incident nog groter kan worden. Ik denk dat wel dat het ook meer zaak wordt om teamleden bij de inzet te betrekken.


    Wat betreft de GRIP is dat zoals gezegd wel ook wel een bestuurlijk dingetje omdat je bij de grote incidenten ook meer aan omwonenden etc moet gaan denken. Ik denk dat je GRIP wel in het spel kan doen zodat je echt grote incidenten kan maken. Daar moet je er dan geen 3 van tegelijk hebben dus dan moet je misschien iets met de kans of inzetsnelheid.


    Persoonlijk denk ik dat een grote inzet met GRIP voornamelijk leuk is al je een team hebt waarbij er maar 1 speler per veiligheidsregio is. Want dat is natuurlijk ook het hele ding van GRIP, het gaat over de veiligheidsregio's heen. Dan zou je dus misschien ook moeten aansturen naar teams met maximaal 25 spelers, eventueel een 26e die alleen de Defensie locaties heeft.

    Daar zijn dan wel 4 aantekeningen bij:

    1) Het is een realistische vooruitgang dat een incident op een militair vliegveld ondersteund moet worden door eenheden van de plaatselijke VR.

    2) Als de MMTs dan alleen bij de spelers van die VR zitten komt er in mijn VR nooit een MMT behoefte en zal de heli een minder groot gebied hebben dan in werkelijkheid. Je zou dat kunnen ondervangen door dan wel de spelers in het inzetgebied van die MMT de locatie te laten bouwen maar dan geen eenheden te stationeren.

    3) Opleidingen zouden dan alleen door het team gebouwd moeten worden.

    4) Ziekenhuizen zouden dan door het team of door spelers in hun VR geplaatst kunnen worden.

    Goed. Mooi verhaal, lekker kort.....

    Hoe realistisch wil je spelen en hoeveel wil je anderen en jezelf dan gaan beperken.
    Prima als dit het is, prima als er grootschalige inzetten of GRIP bij komt.


    Bart

  • Het is nog steeds Onbepaalde tijd, dus gewoon afwachten dan maar.

    We zien het van zelf wel wanneer het in het spel komt.