Meedenken: Opschalingsmodel

  • Wat dan ook nog een leuke toevoeging zou zijn, is ook de uitbreiding van het aantal benodigde manschappen (minimaal 25 brandweerlieden benodigd). Deze melding kwam in het begin van het spel wel eens als uitbreiding, (volgens mij bij een brand in supermarkt) maar is er volgens mij weer uit gehaald.


    Omdat in Nederland gewerkt wordt met het principe Kleine brand, Middelbrand, Grote brand, Zeer grote brand in de vorm van het aantal tankautospuiten is een benodigd aantal manschappen door ons als niet realistisch bevonden.


    Als bij een inzet onvoldoende manschappen zijn, is de inzet technisch gezien niet met het aantal aanwezige tankautospuiten af te handelen en zal er opgeschaald moeten worden.

  • Ik vind het een goed idee dat de brand zich op een gestaagde manier kan ontwikkelen. Dat daarbij de vergoedingen op dezelfde manier omhoog gaan lijkt me logisch.


    De enige suggestie die ik nog zou willen geven is dat je in het echt van een melder te horen krijgt hoe groot de brand ongeveer is, dus ik vind niet dat álle meldingen bij een kleine brand moeten beginnen. Misschien is het een idee dat een brand zich niet makkelijk van een kleine brand naar een zeer grote brand zal uitbreiden. Ook zou je niet met wachten een brand moeten kunnen vergroten, zeker niet zolang slachtoffers ook eeuwig leven en criminelen niet weg kunnen rennen.


    Ik snap niet hoe dit te misbruiken zou kunnen zijn, als je meer eenheden wilt sturen moet je dat zelf weten, maar als het een kleine brand is en je stuurt meerdere TS'en, dan blijft het een kleine brand en krijg je ook een kleine vergoeding.

  • Zou je bij groot en zeer groot niet een HOvD en watertransport erbij willen hebben?

  • Ik vind het een goed idee dat de brand zich op een gestaagde manier kan ontwikkelen. Dat daarbij de vergoedingen op dezelfde manier omhoog gaan lijkt me logisch.


    De enige suggestie die ik nog zou willen geven is dat je in het echt van een melder te horen krijgt hoe groot de brand ongeveer is, dus ik vind niet dat álle meldingen bij een kleine brand moeten beginnen. Misschien is het een idee dat een brand zich niet makkelijk van een kleine brand naar een zeer grote brand zal uitbreiden. Ook zou je niet met wachten een brand moeten kunnen vergroten, zeker niet zolang slachtoffers ook eeuwig leven en criminelen niet weg kunnen rennen.


    Ik snap niet hoe dit te misbruiken zou kunnen zijn, als je meer eenheden wilt sturen moet je dat zelf weten, maar als het een kleine brand is en je stuurt meerdere TS'en, dan blijft het een kleine brand en krijg je ook een kleine vergoeding.


    Dat je van een melder kunt horen hoe groot een brand is, kun je alleen verwerken door "zelf" vervolgens op te schalen en extra voertuigen te sturen. Dan alsnog kan het een kleine brand zijn, alleen de bevelvoerder kan dit in de regel inschatten, laten we daar in ieder geval vanuit gaan. Dan kom je dus alsnog terug op mijn eerdere voorbeelden, afschalen of "daadwerkelijk middelbrand".

  • Zou je bij groot en zeer groot niet een HOvD en watertransport erbij willen hebben?


    Zoals ook in de beginpost aangegeven, benoemen we die hier niet constant vanwege regionale verschillen. Uiteraard komen die bij de diverse meldingen er gewoon bij.

  • Ik vind het een super idee heb allee nog vraag is het dan niet leuk om bij ops naar groot of grip ook de politie en ovdg mee te sturen dit gebeurd ook bij echte incidenten.


    Ook zou je bij een middelbrand een ambulance mee kunnen sturen als bevelvoerder aangeeft dat er gewonden zijn of gaat puur om opschaling voor brandweer.

  • Voor de duidelijkheid...


    De benoemde TS en OVD zijn alleen de eenheden die op kunnen schalen.
    Daarbuiten zullen wij uiteraard alle extra voertuigen, zoals een OvDG, politie, RV, HV etc. gewoon in de meldingscode vereisen.
    Deze eenheden zijn echter in verband met technische zaken niet in staat om op te schalen, dat moet een TS of OvD zijn...
    Wel zijn ze dan nodig voor het afronden van de melding

  • Wat dan ook nog een leuke toevoeging zou zijn, is ook de uitbreiding van het aantal benodigde manschappen (minimaal 25 brandweerlieden benodigd). Deze melding kwam in het begin van het spel wel eens als uitbreiding, (volgens mij bij een brand in supermarkt) maar is er volgens mij weer uit gehaald.

    De duitsers hebben dat wel in het spel

  • Mooie invulling Heren, goede stap naar een nog realistischer Meldkamerspel.
    Mijn vragen/opmerkingen zijn met de antwoorden op eerdere vragen eigenlijk al weggenomen, maar ik volg het topic natuurlijk op de voet. ;)


    Wat betreft jullie punten:

    • Belgie heb ik geen ervaring mee, durf ik dus niet echt iets over te zeggen.
    • Ja, maar daar zit m het verschil tussen de perceptie/aanname van de meldkamer en de waarneming van de mannen/vrouwen in het veld. Het eerste is een indicatie en het tweede is vervolgens leidend. Ik vraag me af of dit daadwerkelijk een probleem is, het kan namelijk in de 'echte' wereld ook voorkomen. De enige directe oplossing is dan misschien een extra (kleine) kans toevoegen bij meldingen dat de Bevelvoerder bij aankomst gelijk grote brand geeft en middelbrand dus als het ware wordt overgeslagen.
  • De duitsers hebben dat wel in het spel


    Omdat in Nederland gewerkt wordt met het principe Kleine brand, Middelbrand, Grote brand, Zeer grote brand in de vorm van het aantal tankautospuiten is een benodigd aantal manschappen door ons als niet realistisch bevonden.


    Als bij een inzet onvoldoende manschappen zijn, is de inzet technisch gezien niet met het aantal aanwezige tankautospuiten af te handelen en zal er opgeschaald moeten worden.

    Wij hadden dat dus ook, maar nu niet meer en dit systeem gaat daar een vervanging/verbetering van zijn.


    EDIT: excuus voor de dubbelpost

  • Allereerst vind ik dit een super idee!


    Nu spreken jullie over hoe dit is in te richten voor de collega's uit België.
    Bestaat er ook de mogelijkheid om dit voor de collega's uit Duitsland in het spel te verwerken?


    Ik speel zelf met Veiligheidsregio Limburg, maar heb 3 meldkamers:
    - Eentje voor België
    - Eentje voor Duitsland
    - Eentje voor Nederland


    Ik weet ook niet of de Duitse variant van meldkamerspel dit reeds in haar spel heeft verwerkt en of dit zo kan worden overgezet naar meldkamerspel.
    Het is maar een suggestie, ik kan in ieder geval niet wachten! :)

  • Wij zijn een Nederlands spel.
    Dat we ook denken aan het Belgische model is omdat we veel Belgische spelers hebben en er geen Belgische versie is.


    Er is wel gewoon een Duitse versie.
    En om daar een heel apart model van te maken lijkt mij eerlijk gezegd totaal niet nodig.


    We gaan ook geen eigen België-model maken, maar proberen te kijken hoe het daar werkt en of dat te combineren valt

  • Lijkt me een hele mooie toevoeging.


    Dan heb ik alleen nog de volgende vraag. Want ik lees overal dat eenheden anders dan de ts-en en ovd's niet mee doen in de opschaling.


    Stel, je krijgt een kleine melding, die via een of meerdere opschalingen bij zeer groot uit komt.
    Uiteindelijk vraagt het spel voor de zgb dus bijvoorbeeld: 4 ts, ovd, hw, hv, 2 tw, hovd, ags, wvd, 2noodhulp.
    Maar deze schalen allemaal niet mee op, komen dan alle uiteindelijk benodigde eenheden( uitgezonderd ts) al bij de eerste melding als vereist te staan?(of eerste opschaling eigenlijk, aangezien dit altijd pas zichtbaar was vanaf eerste eenheid tp)
    Geeft wel een raar beeld denk ik als er al 12 eenheden gevraagd worden, maar wel elke keer 1 ts tegelijk extra.


    Verder een mooi plan, vooral door gaan!

  • Nee.
    Wij maken meldingen, waarin wij aangeven naar welke melding deze vervolgens kan opschalen.


    Dus bijvoorbeeld de volgende rij meldingen:


    Melding 1

    • 1 TS (Deze TS kan opschalen naar Melding 2)

    Melding 2 (Middbrand)

    • 2 TS (De tweede TS kan opschalen naar Melding 3)
    • 1 RV
    • 1 OvD (Deze OvD kan ook opschalen maar Melding 3)

    Melding 3 (Grote brand)

    • 3 TS (De derde TS kan opschalen naar Melding 4, óf Melding 5)
    • 1 RV
    • 1 OvD
    • 1 AB
    • 1 GWT
    • Etc.

    Melding 4 (Zeer grote brand)

    • 4 TS
    • 2 RV
    • 1 OvD
    • 1 AB
    • 1 AGS
    • 1 WvD
    • 2 GWT
    • 1 Ambulance
    • Etc.

    Melding 5 (Zeer grote brand)

    • 4 TS
    • 2 RV
    • 1 OvD
    • 1 AB
    • 2 GWT
    • 1 Ambulance

    En vanuit hier eventueel ooit nog naar GRIP


    Doordat wij bij elke melding specificeren naar welke melding(en) deze kan opschalen, krijgen we zo een ketting aan meldingen.
    Zoals hierboven kan het dus ook zijn dat er meerdere opschalingen mogelijk zijn vanuit één melding

  • @Timo641 Je antwoord is voor mij goed en helder!


    Ik denk graag even mee, hierbij wat ideeën:


    Suggestie 1: Een opschalingspercentage

    Met de inzet snelheid te verhogen of verlagen, kan je daar ook niet een opschalingspercentage aan koppelen?
    10 minuten inzettijd = 50% opschaling,
    5 minuten = 40%
    3 minuten = 35%
    1 minuut = 30%
    30 seconden = 15%
    20 seconden = 10%
    Niet dat ik het een waterdicht plan vind, maar zou iets wat in die buurt komt wat kunnen zijn?


    Suggestie 2: Bij opschaling van branden de optie geven om de melding af te ronden.
    Stel je hebt 1 opschaling gehad, en er komt er nog een opschaling bovenop en ik heb teveel meldingen, dat ik net als een 'arrestant vrijlaten' de brand kan verlaten en genoegen neem met de opbrengst op dat niveau. Als een brand niet onder controle gehouden kan worden zullen ze het gecontroleerd laten afbranden. In die zin ook realistisch denk ik?


    Tot zover wat ik kan verzinnen. Wie weet komt er nog meer hierna. :D

  • Suggestie 1 lijkt me een prima idee! Maakt het een stuk realistischer.

  • als ik het idee bekijk ziet het er wel leuk uit, en ook iets echter. misschien is het ook een idee om een de benodigde voertuigen weer te geven bij de melding, dat is nu ook wel, maar dan moet je wel eerst een voertuig sturen. ik bedoel dat als je een een melding krijg gelijk de benodigde voertuigen weergeeft. voor de rest heb ik best veel zin in de update. dus ik zou zeggen: ZET HET DOOR :)


    met vriendelijke groet,
    team-admin promeldkamer nederland/belgië
    (hopelijk zien we je snel in ons team ;)

    hallo, ik speel het niet meer. het adminteam van promeldkamer nederland/belgie heeft alles stuk gemaakt. een tijd lang admin geweest en het was een gepest tegen mij.

  • als ik het idee bekijk ziet het er wel leuk uit, en ook iets echter. misschien is het ook een idee om een de benodigde voertuigen weer te geven bij de melding, dat is nu ook wel, maar dan moet je wel eerst een voertuig sturen. ik bedoel dat als je een een melding krijg gelijk de benodigde voertuigen weergeeft. voor de rest heb ik best veel zin in de update. dus ik zou zeggen: ZET HET DOOR :)


    met vriendelijke groet,
    team-admin promeldkamer nederland/belgië
    (hopelijk zien we je snel in ons team ;)

    Dat is mogelijk met LSS manager