Meedenken: Opschalingsmodel

  • Beste spelers en geïnteresseerden,



    De afgelopen tijd zijn we met team meldkamerspel.com bezig geweest met een mogelijke update voor het spel. Omdat deze verandering grote invloed heeft op het spel vinden we het belangrijk dat we jullie als spelers betrekken bij de uitwerking ervan.


    Dus bij deze, lees onderstaand rustig door, overdenk en denk vooral mee :) We zien jullie reacties hieronder graag en proberen zo veel en zo goed als mogelijk te reageren.


    Ohja, en op basis van jullie opmerkingen passen we de plannen waar nodig aan. Of gooien we alles in de prullenbak, maar dat hopen we natuurlijk niet ;) Als er behoefte aan is kunnen we op een later moment een poll starten.



    Het opschalingsmodel


    Al lang geleden heeft Sebastian in het spel uitbreiding van melding ingebouwd. In de instellingen in de meldkamer kunnen jullie dit aan en uitzetten.



    Nu is het in meldkamerspel alleen zo dat je ook direct een grote melding kunt ontvangen. Je stuurt 1 tankautospuit en eenmaal ter plaatse blijkt het opeens een zeer grote brand te zijn. Dit is geen realistisch beeld, daarom stellen wij voor een opschalingsmodel in te voeren.


    Een aantal van jullie weten goed hoe het in Nederland werkt, globaal kennen we het volgende:


    Klein: 1 TS
    Middel: 2 TS, OvD
    Groot: 3 TS, OvD
    Zeer groot: 4 TS, OvD
    Alle verdere officieren (HOvD) en andere voertuigen even weggelaten i.v.m. regionale verschillen.



    Het idee is dan ook dat we dit verwerken in het spel, en dat werkt als volgt:



    STAP 1.


    Je ontvangt een melding in je meldingsscherm. Dit is bijna altijd een kleine melding, die 1 TS vraagt.



    Je stuurt 1 TS naar de melding. En in dit geval misschien wel een RV, politie of nog veel meer ;)



    STAP 2.


    De eerste tankautospuit komt aan bij de melding. Nu bestaat er een kans dat er wordt opgeschaald naar “Middelbrand”. Kan, hoeft niet. Stel dat gebeurt inderdaad. Je ontvangt nu, net als bij de huidige meldingsuitbreiding, een spraakaanvraag en ziet het volgende:



    Je alarmeert nu extra voertuigen, bijvoorbeeld een 2e TS en een OvD.



    STAP 3.


    Zodra de 2e TS en de OvD ter plaatse zijn, bestaat opnieuw de kans dat er wordt opgeschaald. Opnieuw: kan hoeft niet. Je krijgt weer een spraakaanvraag en ziet het volgende:



    Je alarmeert nu bijvoorbeeld een 3e TS.



    STAP 4.


    Als laatste, zodra de 3e TS ter plaatse komt bestaat er nog een kans dat er wordt opgeschaald naar “zeer grote brand”. Jullie kennen het verhaal, spraakaanvraag en andere tekst voor de melding. Daar hebben we even geen afbeelding van…



    Nog veel meer mogelijkheden


    Maar natuurlijk kunnen we nog veel meer maken. We kunnen het ook zo inbouwen dat na middelbrand direct zeer grote brand wordt gegeven. We kunnen van grote brand ook in één keer naar compagniebrand.



    Goed om te weten en nog even te lezen

    • In het bovenstaande voorbeeld houden we rekening met 3x opschalen. Wij denken dat dat voorlopig genoeg is, omdat het afronden van een melding anders wel heel lang duurt.
    • Ook opschalingen als GRIP, kunnen we toevoegen als opschaling, bijvoorbeeld bij een gaslekkage.
    • Met het huidige plan duurt het afronden van een melding langer dan nu, we vinden dan ook dat je bij elke opschaling recht hebt op een extra vergoeding (credits).
    • We snappen heel goed dat niet iedereen dit ziet zitten, ook dit moet dus uit te zetten zijn via de instellingen in de meldkamer.
    • In het voorbeeld blijven we bij een “Brandend dak”, maar natuurlijk kunnen we halverwege ook nog even wisselen. De kleine dakbrand bleek bij aankomst van de eerste tankautospuit bijvoorbeeld een middelbrand in een sporthal


    Vragen die we stiekem al verwachten

    • Dit zie ik niet zitten, ik wil gewoon direct grote meldingen krijgen.

      • Precies, daarom kun je deze optie dus gewoon uitzetten in de instellingen van de meldkamer.
    • Maar er zijn ook regio’s waar direct al 2 tankautospuiten en een OvD naar bijvoorbeeld een brand of ongeval op de snelweg gaan.

      • Dat klopt helemaal, alleen is er op dat moment nog niet opgeschaald naar middelbrand. Er wordt alleen alvast uitgerukt met extra voertuigen. Ter plaatse kan het natuurlijk nog steeds een kleine brand zijn. De eerste TS die ter plaatse komt kan gewoon nog middelbrand geven, dan zijn de overige voertuigen gewoon al op de weg .
    • Maar dan krijg je dus minder grote meldingen?

      • Als je dit systeem aan hebt staan, zal de directe kans op een grote melding inderdaad wat kleiner zijn. Dat is dus natuurlijk ook de reden dat we vinden dat je wel wat extra credits verdient bijeen opschaling.


    Enige problemen waar we nog geen oplossing voor hebben


    Alles wat hierboven staat is een idee. Technisch is het haalbaar, maar 100% goed is het natuurlijk nog niet. Zo hebben we nog een aantal problemen, of naja uitdagingen, over.


    • Hoe ziet de situatie in België er eigenlijk uit? Kunnen we met wat kleine aanpassingen iets realiseren dat ook voor deze spelers in de smaak valt?
    • Lees het volgende voorbeeld: Je ontvangt een melding “Brand in magazijn”, met dit systeem aan, begint dit altijd als een kleine brand. Je stuurt 1 TS. Maar nog voordat dit voertuig ter plaatse is bedenk je: “dit kan wel eens een grote brand zijn”. Je besluit alvast op te schalen naar grote brand en een 2e TS, een 3e TS en een OvD te sturen. Als de eerste TS ter plaatse komt, schaalt deze op naar middelbrand. Dat is een beetje raar, want jij had net op de meldkamer al grote brand gegeven… Als de 2e TS en de OvD arriveren kan er daarna alsnog opgeschaald worden naar grote brand… vreemd… Je bent dan dus eigenlijk gegaan van kleine brand -> grote brand -> middelbrand -> grote brand….
  • Goedemiddag


    ik vind dit persoonlijk een mooie aanvulling


    ik weet niet hoe het in Belgie gaat dus op dat punt kan ik je niet helpen


    voor punt 2 weet ik zo ook geen oplossing ik weet niet wat technische mogelijkheden zijn dus ook op dat punt blijf ik deze voortgang even volgen



    m.v.g


    michel1982
    Admin
    Team MJR Nederland

    • Lees het volgende voorbeeld: Je ontvangt een melding “Brand in magazijn”, met dit systeem aan, begint dit altijd als een kleine brand. Je stuurt 1 TS. Maar nog voordat dit voertuig ter plaatse is bedenk je: “dit kan wel eens een grote brand zijn”. Je besluit alvast op te schalen naar grote brand en een 2e TS, een 3e TS en een OvD te sturen. Als de eerste TS ter plaatse komt, schaalt deze op naar middelbrand. Dat is een beetje raar, want jij had net op de meldkamer al grote brand gegeven… Als de 2e TS en de OvD arriveren kan er daarna alsnog opgeschaald worden naar grote brand… vreemd… Je bent dan dus eigenlijk gegaan van kleine brand -> grote brand -> middelbrand -> grote brand….

    Op zich zie ik hier het probleem niet. Als meldkamer kan je ook gewoon opschalen aan de hand van (in real life) het aantal telefoontjes dat binnenkomt. Dat het voor de melding wat anders werkt dan is naar mijn idee gewoon even wennen. Je kan immers niet alles 100% realistisch maken. Voor de rest vind ik het een uitstekend idee. Zo snel mogelijk invoeren zou ik zeggen.

  • wel leuk idee het opschalen. volgens mij krijg je nu gewoon een kleine melding of een grote melding ( zeer grote brand of grip waar je meteen hovd copi ect gevraagt word) maar er is nog niet een situatie waarbij een melding escaleert zoals hierboven beschreven staat

  • wel leuk idee het opschalen. volgens mij krijg je nu gewoon een kleine melding of een grote melding ( zeer grote brand of grip waar je meteen hovd copi ect gevraagt word) maar er is nog niet een situatie waarbij een melding escaleert zoals hierboven beschreven staat


    Klopt helemaal. Op dit moment kun je direct een melding krijgen uit de lijst met mogelijke incidenten. Dat kan dus inderdaad betekenen dat bij aankomst van de eerste auto in 1x veel voertuigen worden gevraagd. Dat vinden we niet realistisch en vandaar ook het bovenstaande plan ;)

  • Allereerst lijkt het mij een geweldig idee!


    Is het misschien een idee om de opschaling in de melding zelf in te bouwen waarbij je zelf kunt aangeven hoe je wilt opschalen, misschien middels een keuze menu (Zoals je nu al kan doen met de HA, of je die TP wilt houden of dat de HA retour moet richting de post). Zo houdt je zelf de opties in eigen hand en kan iedereen het zelf spelen hoe hij/zij het wilt!!


    Maar goed bezig! Fijne zondag!!

  • Ik vind het een mooi idee. Ben benieuwd hoe het werkt.


    Wel zou ik het fijn vinden als je weet wat er per opschaling nodig is omdat je anders te veel voertuigen gaat sturen, waardoor je uiteindelijk te weinig voertuigen hebt voor de andere meldingen.
    Dus bijvoorbeeld:
    Brand: 1TS
    brand opschaling 1: TS+OVD
    brand opschaling 2: HW
    brand opschaling 3: enz,


    maar ook
    THV: TS + HV
    THV opschaling 1: TS + OVD + Ambu


    hier zou je dan zelf ook mooie alarm en uitrukregels voor kunnen maken die dan op alle meldingen werken. (dus ik zou graag een systeem zien in de opschalingen)


    Hoop dat jullie er iets mee kunnen.


  • De opschaling zal ten alle tijden het standaard systeem volgen:


    Klein: 1 TS
    Middel: 2 TS, OvD
    Groot: 3 TS, OvD
    Zeer groot: 4 TS, OvD


    Alleen als wordt gewisseld van een incidentgrootte of GRIP situatie zul je een opschaling ontvangen. Bijvoorbeeld de aanvraag van een HW is niet bij een opschaling betrokken en staat hier volledig los van.


    Voor THV geldt een nagenoeg gelijk beeld.

  • Klopt helemaal. Op dit moment kun je direct een melding krijgen uit de lijst met mogelijke incidenten. Dat kan dus inderdaad betekenen dat bij aankomst van de eerste auto in 1x veel voertuigen worden gevraagd. Dat vinden we niet realistisch en vandaar ook het bovenstaande plan ;)


    het zal meldingen/ situatie wel realistische maken, denk bijvoorbeeld zoals brand bij moerdijk, eerste melding brand in loods, ovd onderweg die schaalt al op naar zeer grote brand en later al eenheden ter plaatsen zijn opgehaald van grote brand naar grip. zo verloop zal je dan krijgen bijvoorbeeld

  • Hebben jullie bij een Waterongeval incident ook nagedacht over een opschaalmodel ?

  • Lijkt mij een zeer goede (realistisch) update waar ik zeker gebruik van zou maken. Worden met deze update dan ook alle meldingen weer aangepast?
    - Neem bijv. natuurbranden waar HV's naar toe gaan is best wel onrealistisch in mijn ogen.
    - Opschaling IBGS gaat niet in opschaling met TSen maar met GSen
    - Opschaling WO gaat niet in opschaling met TSen maar met WO's (alleen vanaf groot WO komt er een 2e TS)
    - Weet niet of het alleen in Haaglanden is maar bij melding Zeer Groot (bij ieder incident type) komt er een 2e OvD bij.

  • Probleem met zelf opschalen is alleen dat bij een opgeschaald melding een grotere vergoeding hoort.
    Dan zou het dus heel makkelijk zijn om alle incidenten direct naar zeer groot op te schalen en bergen credits te verdienen.
    Bovendien heeft het model dan zelf ook geen toegevoegde waarde meer


    Lijkt mij een zeer goede (realistisch) update waar ik zeker gebruik van zou maken. Worden met deze update dan ook alle meldingen weer aangepast?
    - Neem bijv. natuurbranden waar HV's naar toe gaan is best wel onrealistisch in mijn ogen.
    - Opschaling IBGS gaat niet in opschaling met TSen maar met GSen
    - Opschaling WO gaat niet in opschaling met TSen maar met WO's (alleen vanaf groot WO komt er een 2e TS)
    - Weet niet of het alleen in Haaglanden is maar bij melding Zeer Groot (bij ieder incident type) komt er een 2e OvD bij.

    In verband met technische veranderingen moeten we alle meldingen gaan herzien.


    De tweede OvD is landelijk geen standaard vereiste. Bovendien kunnen we dit allemaal gewoon in de meldingscode aanpassen...

  • Hebben jullie bij een Waterongeval incident ook nagedacht over een opschaalmodel ?


    Dat is nog niet uitgewerkt op dit moment.


    Lijkt mij een zeer goede (realistisch) update waar ik zeker gebruik van zou maken. Worden met deze update dan ook alle meldingen weer aangepast?
    - Neem bijv. natuurbranden waar HV's naar toe gaan is best wel onrealistisch in mijn ogen.
    - Opschaling IBGS gaat niet in opschaling met TSen maar met GSen
    - Opschaling WO gaat niet in opschaling met TSen maar met WO's (alleen vanaf groot WO komt er een 2e TS)
    - Weet niet of het alleen in Haaglanden is maar bij melding Zeer Groot (bij ieder incident type) komt er een 2e OvD bij.


    - HV's bij natuurbrand verschilt per regio. Kunnen we er waarnodig uithalen.
    - IBGS opschaling gaat niet in alle regio's op GS, vele regio's kennen dit voertuig niet eens. Middel IBGS is in vele regio's gewoon een 2e TS, aangezien daarmee de inzet wordt uitgevoerd.
    - WO dient nog nader uitgewerkt te worden.
    - 2e OvD bij zeer groot is zeker niet in alle regio's het geval. Vrij in te vullen als speler.



    Beiden uiteraard bedankt voor de aanvullingen, gaan we mee aan de slag :)