Meedenken: Opschalingsmodel

  • Goed idee. Zou het iets realistische maken dat je zelf kan opschalen. Ik zou het zeker gaan gebruiken


    Het idee blijft dat jij de centralist bent.


    Volgens mij moet je het bij zelf opschalen dan ook als volgt zien:


    Neem hetzelfde voorbeeld "Brand in magazijn", komt standaard binnen als kleine brand. Je stuurt 1 TS. Als centralist besluit je voor aankomst van deze TS op te schalen naar "middelbrand", je alarmeert 2e TS en OvD. De melding veranderd op dat moment niet, ook de tekst wordt niet aangepast. Bij aankomst eerste TS blijkt het een kleine brand te zijn, afschalen, andere eenheden retour. Als de eerste TS wel opschaalt moet dat volgens mij gezien worden als "Daadwerkelijk middelbrand", inschatting van jou als centralist was juist.


    Alleen de bevelvoerder kan het incident in de regel daadwerkelijk zien en dus bevestigen of het inderdaad middelbrand is. Als jij als centralist al zelf middelbrand wil maken, kan prima door extra materieel te sturen.

  • We hebben intern even overlegd met betrekking tot opschaling bij Waterongevallen en IBGS


    Bij Waterongevallen gaan we iets bedenken om de opschaling op basis van WO te laten verlopen in plaats van TS, even een technisch dingetje.


    IBGS laten we voorlopig voor wat het is, omdat we de GS sowieso niet overal kunnen verplichten.
    Het aantal regio's met een GS is al beperkt en wordt steeds kleiner

  • Ik zou als dat kan wel zaken erbij willen hebben staan t.w.
    Opschaling Middel- Grote -Zeer Grote Brand met evt classificatie Grip....


    Wat ik ook als we dan toch bezig zijn het nog echter te spelen te werken met binnenbrand gevolgd door bijgebouw- school bedrijfsgebouw etc..
    Maar ook gelijk meer soorten incidenten
    Met daarbij ook meer middelen zoals blusboot voor op de rivieren
    Meer containers
    Voertuigen tbv OGS


    Maar ook al kijken naar ontwikkelingen die nu al spelen


    Zoals in R”dam en Haaglanden waar de TS eruit gaat en hier een BE voor in de plaats komt


    Zijn in Haaglanden al blus robots aangeschaft en drones
    Maar ook een apparaat waar mee geblust word onder zeer hoge druk
    Dat moet natuurlijk stapsgewijs erin worden verwerkt maar goed gelijk ideeën opperen kan zeker geen kwaad
    Hv zonder kraan
    Grote kraan
    Misschien diverse ondersteunende voertuigen / functionarissen zoals
    Voorlichter - TBO - een CvD
    Logistiek zoals verzorging
    Brandstof in auto danwel aanhanger


    Dit heb ik samen met iemand besproken die op de meldkamer Brandweer werkt in Rotterdam
    Hij is wel van mening dat de OGS Container een toegevoegde waarde heeft.


  • We kunnen natuurlijk geen 100 dingen tegelijk. Updates komen nou eenmaal langzaam en de suggestielijst is lang. Uit die lijst kiezen we iets wat we in kunnen voeren en werken dit uit.


    Nu focussen we ons in dit topic op het opschalingsmodel, andere suggesties bewaren we bij het onderdeel suggesties. Dat betekent heus niet dat we stilzitten, op de achtergrond wordt aan meerdere updates gewerkt. We lopen daarbij ook tegen een aantal problemen aan. Deze problemen hopen we op te lossen als we meer zicht hebben op de haalbaarheid van dit opschalingsmodel.



    We willen allemaal van alles en heel veel, we doen echt wat we kunnen. Nu ligt in dit topic hier even de focus op.

  • Zeer mooie toevoeging vind ik zelf!


    Wellicht dat je bij een dergelijke GRIP opschaling moet gaan denken in pelotons. Oftewel 4 maal TS en 1 OvD. GRIP opschalingen gaan meer richting de coördinatie kant die t spel (qua officiële voertuigen) niet bezit, zoals: Leider CoPI, OvD Bevolkingszorg, Functionaris Logistiek, etc. Pelotons zouden dit kunnen vervangen, per GRIP opschaling. Wel zou ik men erop attenderen dat ze dan die voertuigen bezitten, mits ze in een team zitten.


    Zo snel mogelijk de laatste puntjes op de I en updaten danmaar!


    Met vriendelijke groet,
    Haarlem112

    Hallo! Ik ben, zoals me naam, Haarlem 112. Actieve en realistische = centralist, en in me vrije tijd ben ik bezig met het spotten van hulpverleningsvoertuigen en op zoek naar incidenten in de stad Haarlem zelf. Meer daarover op mijn YouTube kanaal. (onderaan)


    P2000: Piep piep! Ik moet gaan, groetjes!


    Team: Promeldkamer Nederland/België


    YT: https://www.youtube.com/channel/UC2-Is5iX3m0SyuWRCZBeUlw

  • Zoals je zelf eigenlijk ook deels al aangeeft, staan pelotons en GRIP natuurlijk helemaal los van elkaar.


    Om het realistisch te houden moeten we de GRIP structuur dus ook niet gaan vervangen met pelotons. We kunnen bij een GRIP opschaling beter aan de slag gaan met de CO en COH en hopelijk in een later stadium ook de functionarissen toevoegen.


    Inzetten met meerdere pelotons zullen er ook zeker komen. Alleen omdat we enkel 3 opschalingen van plan zijn in te voeren zal in dat geval niet KB, MB, GB, ZGB gevolgd worden, maar zullen enkele stappen overgeslagen moeten worden.

  • super idee!


    Zou het ook mogelijk zijn dat de eerste aanrijdende bevelvoerder nog tijdens aanrijden middelbrand kan geven?
    Zoals in realiteit wel kan gebeuren.
    Lijkt me, mits technisch mogelijk een mooie aanvulling.


    Voorbeeld:
    -kleine brand (woningbrand)
    Ts rukt uit, schaalt tijdens aanrijden op naar middelbrand ivm daartoe betrerrende reden.
    -middelbrand afgekondigt nog voordat ts1 TP is.

    Team: LMO
    Regio:01, 02, 03, 04 05, 06, 07, 08, 14, 20, 21, 22, 23, 24, 25.


    - Beroeps post Hengelo Centrum (Regio 05).
    - Centralist Brandweer (Regio 05).
    - Vrijwilliger Post Oldenzaal (Regio 05).


  • In deze situatie zie ik dat als een nagenoeg gelijke situatie als in een eerder voorbeeld:


    Neem hetzelfde voorbeeld "Brand in magazijn", komt standaard binnen als kleine brand. Je stuurt 1 TS. De bevelvoerder besluit voor aankomst van de TS op te schalen naar "middelbrand", je alarmeert 2e TS en OvD. De melding veranderd op dat moment niet, ook de tekst wordt niet aangepast. Bij aankomst eerste TS blijkt het een kleine brand te zijn, afschalen, andere eenheden retour. Als de eerste TS wel opschaalt moet dat volgens mij gezien worden als "Daadwerkelijk middelbrand", inschatting was juist.


    Volgens mij moeten we dan even simuleren dat er tijdens het rijden wordt opgeschaald. Maar dat neemt niet weg dat tijdens het rijden opschalen een optie is, dat gaan we nog wel onderzoeken ;)

  • Ik denk dat jullie dit al prima hebben uit gedacht. Hoe vaak wordt er in het echte leven uit voorzorg opgeschaald en blijkt het uiteindelijke mee te vallen, of juist andersom.
    Wat mij betreft invoeren, en mocht je er als speler niet gebruik van willen maken, dan inderdaad de functie gebruiken om het uit te zetten! :)

  • Ik twijfel een beetje en ga daarom kritisch zijn. Enerzijds lijkt het mij weer een spannende toevoeging en is het een reden om er enthousiast van te worden. Maar wat zijn de gevolgen voor het/mijn spel(plezier)?


    Ik vind het een fijn gevoel om een lijst met meldingen rap af te kunnen werken zodat de lijst weer leeg komt en dus ook de voertuigen. De meldingen zijn soms zo willekeurig (kleine/grote meldingen) dat er veel gestuurd moet worden en hierdoor voertuigen van heel ver moeten komen of dooralarmeren maar dat die meldingen vast komen te zitten (omdat de melding ook groot is en niet vlug afkomt). Er zijn genoeg andere factoren waardoor die lijst met meldingen groeit, zoals:
    - Het (uit)bouwen van uitbreidingen/nieuwe gebouwen,
    - Forum/Chat/Berichten lezen/beantwoorden
    - Notities doornemen/aanpassen
    - Meer voertuigen moeten sturen dan verwacht en/of die van ver moeten komen
    - En daarbij komt dan het 3x opschalen


    Realistisch is dat dingen onverwacht zijn dus in die zin is de update goed, maar voor mij is en blijft het spel een tussendoortje waarbij je wel iets afleiding mag hebben. Als dat niet kan dan zou ik het jammer vinden dat straks het huidige spelconcept verdwijnt en je alleen kan kiezen tussen 100% of 0% opschaling (i.p.v. oud en nieuwe opschaling). Het kan ook prima gaan met het nieuwe opschalen als er rekening gehouden word met het aantal voertuigen en aantal open meldingen, dat je niet teveel opschalingen achter elkaar krijgt oid.


    Een aantal vragen:
    1. Als je deze update/functie uitzet, zal de huidige opschaling dan ook verdwijnen?
    2. Krijg je dan wel nog steeds alle meldingen zoals nu?
    3. Gaat het qua inkomsten achteruit als je die functie niet gebruikt?
    4. Hoe groot is de kans dat de lijst vol met opgeschaalde meldingen komt te staan?
    5. Verdwijnt de huidige opschaling als deze nieuwe versie toegevoegd is?
    6. Kan een melding ook opschalen zonder dat je voertuigen gestuurd hebt?


    Misschien moet de praktijk ook maar uitwijzen hoe het nieuwe concept werkt, moet het later misschien nog eens overlezen. Het lijkt mij leuk maar het voelt ook wel alsof de meldingen straks erg lang gaan blijven hangen en de lijst met meldingen vol blijft staan! :P

  • Moeten niet vergeten dat niet allleen grote/zeer grote incidenten GRIP kunnen worden ;-) ook een 'makkelijke' gasontsnapping, brand in flat kan zomaar grip zijn met inzet van 1TS + OvD misschien dat jullie daar ook nog iets mee kunnen?


    Zeker weten. Zoals hierboven al aangegeven staan GRIP en opschaling volledig los van elkaar. We onderzoeken nog hoe we dit exact goed mee kunnen gaan nemen, maar willen hier wel heel graag iets mee doen.


  • Een kritische opmerking, om te beginnen, bedankt voor de vragen en opmerkingen. Dit is precies een van de redenen waarom we dit op het forum plaatsen.


    In de huidige vorm van het spel krijg je zoals je aangeeft willekeurig meldingen en bij een beperkt aantal komt opschaling voor, laten we zeggen ongeveer 1%. Met dit voorstel laten we dit toenemen naar laten we voor nu zeggen 50% (getal staat nog verre van vast, hebben we nog totaal geen beeld van), met de opmerking dat het aantal direct te ontvangen "grote meldingen" zeer klein tot niet noemenswaardig zal zijn. Of je bij het uitzetten van deze functie echt 0% opschalingen ontvangt, goede vraag. Dat ligt eraan hoe we dat gaan insteken. Volgens mij moeten we, zeker als ik jouw bericht zo lees, gaan onderzoeken of we de huidige code in de meldingen die de opschaling regelt ook kunnen handhaven op een aantal brandweermeldingen (zoals nu ook het geval). In de huidige plannen hebben we deze code toegeschreven naar enkel gebruik voor politie en ambulance, maar ik zie niet in waarom we deze code niet zouden kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een opschaling naar GRIP situatie bij een gaslekkage, of een opschaling van een klein brandgerucht naar een brand in een sporthal bijvoorbeeld.


    Daarmee heb ik hopelijk je eerste vraag, die mij toch direct triggerde, beantwoord. Verder hopelijk onderstaand een antwoord op de overige vragen:


    2. Bij het niet actief hebben van deze nieuwe functie kun je alle meldingen net als nu gewoon ontvangen. De tekst vooraan de melding met de grootte van het incident ontbreekt. Er is dus niet direct een verschil met de huidige vormgeving van het spel (met enkel dus het bovengenoemde huidige opschalen als uitdaging).


    3. De huidige meldingen blijven gehandhaafd, mogelijk met enkele zeer kleine aanpassingen, en worden enkel uitgebreid met een aantal codes die het opschalingsmodel mogelijk maken. Een reden om de inkomsten te laten wijzigen zie ik totaal niet.


    4. Dat is een zeer goede vraag. Zelf speel ik dit spel op dit moment op een redelijk realistische wijze, wel met een beperkte generatiesnelheid van incidenten. Daarbij loop ik nooit tegen een lange lijst met incidenten aan. Ik kan me daarbij voorstellen dat bij een grote generatiesnelheid meer meldingen langer kunnen blijven staan, maar ik voorzie niet direct problemen. Nemen we wel mee als aandachtspunt.


    5. Zie bovenstaand.


    6. In de huidige plannen, nee. Opschaling is bij een kleine brand met huidige plannen enkel mogelijk bij het ter plaatse komen van een TS of OvD. Bij middelbrand dienen minimaal 2 TS'en ter plaatse te zijn, onderzocht wordt nog of een OvD dan ook een vereiste is als zijnde ter plaatse of dat deze nog aanrijdend mag zijn. Bij de derde opschaling hebben we het over 3 TS'en.




    Als ik het bovenstaande zo lees, betekent dit voor ons twee actiepunten:


    - Onderzoeken hoe de huidige opschaling past binnen het opschalingsmodel. En of we deze kunnen handhaven voor spelers die het nieuwe model niet willen gebruiken.
    - Onderzoeken wat de gevolgen zijn voor de lijst met niet afgeronde / incidenten die afgerond worden in relatie tot de inzetgeneratiesnelheid.



    Nogmaals bedankt voor de reactie ;)

  • Toch zou ik nog willen toevoegen om GEEN hogere vergoeding te geven bij opschaling.
    Dit om evt. misbruik te voorkomen, houd het gewoon bij het huidige!!
    En het gaat toch om het speelplezier? Anders ben ik van mening dat er ook een vergoeding moet komen voor de prio 1 en prio 2. En ook dat gaat alleen om het idee en speelplezier!!!


    Verder vind ik het geweldig dat jullie zo bezig zijn om nieuwe opties toe te voegen in het spel, maar is het niet eens tijd om de huidige opties eerst eens te upgraden en uit te bouwen? En daar bedoel ik mee:
    - Het toevoegen van ME, Hondengeleiders, de verschillende Haakarmbakken enz. bij het maken van bijv. eigen inzetten en bijv. "Alarm en uitrukregels"?
    - Een melding "Straatroof" zonder Zulu? Zoals dat ons al eens is toegezegd, omdat niet bij elke Straatroof een Zulu wordt ingezet?
    - En de verdere suggesties die allemaal op de verschillende lijsten staan?


    Ik hoop dat jullie daar op korte termijn ook wat meer aandacht aan kunnen besteden!!


  • Feit blijft dat het afronden van meldingen met deze wijze wel langer zal duren. In hoeverre een verhoging inderdaad het gevolg heeft dat misbruik zal worden gepleegd, is eigenlijk niet te zeggen. Wat we in ieder geval willen voorkomen is dat Sebastian tijd gaat steken in deze update, die vervolgens niemand gebruikt, omdat het aantal credits onvoldoende is ten opzichte van de huidige manier van spelen.



    Hierboven heb ik het ook al een keer aangegeven, we kunnen nou eenmaal geen 100 dingen tegelijk.
    Zoals recent in het nieuws te lezen is geweest, hebben we de teamsamenstelling gewijzigd. Feitelijk betekent dat dat @Data en ik verantwoordelijk zijn geworden voor de uitwerking van de suggesties op de suggestielijst. Enkele weken geleden hebben wij een lijst gemaakt van updates met een daarbij horende volgorde.


    Feitelijk gezien hebben we een tweetal belangrijke functies die we als eerste moeten beoordelen en uitwerken. Dit opschalingsmodel is daar één van. Het heeft namelijk nog al invloed op de verdere updates, onder andere van voertuigen. Een tweede belangrijke functie hebben we ook al uitgewerkt, die is voor de verdere uitwerking van voertuigen ook nog essentieel.


    Zitten we dan stil? Nee, nu we de lijst hebben zijn we vollop met suggesties aan de slag. We werken op dit moment suggesties uit die de twee bovengenoemde functies niet nodig hebben en hopen dan ook zo snel als mogelijk met een update te gaan komen. Maar het blijft nou eenmaal zo dat de suggestielijst lang is en het verwerken van updates nog niet de gewenste snelheid heeft. We doen uiteraard wat we kunnen, toezeggingen kunnen we zoals bekend nooit doen.



    Wat ik vooral wil zeggen; wees alsjeblieft niet bang. De afgelopen weken hebben zowel @Data, @Woukaa en ik er heel wat uurtjes ingestoken om updates voor te bereiden ;)

  • Wat dan ook nog een leuke toevoeging zou zijn, is ook de uitbreiding van het aantal benodigde manschappen (minimaal 25 brandweerlieden benodigd). Deze melding kwam in het begin van het spel wel eens als uitbreiding, (volgens mij bij een brand in supermarkt) maar is er volgens mij weer uit gehaald.