09 - Roepnummeroverzicht Brandweer Utrecht (09)

  • Brandweer Wijk bij Duurstede heeft een nieuwe TS staat er op hun insta, dus dat is dan de 09-5932 denk ik

    Nee. Dit is een nieuwe 5931. De VRU is aardig wat aan het schuiven momenteel. Zo krijgt Tolsteeg ook een nieuwe 4631, Schepenbuurt een nieuwe 4531 en Voordorp een nieuwe 4831. De wagens die vrijkomen op deze posten worden herplaatst binnen de regio als zijnde reserve of op een vaste post ter vervanging van huidig materieel.

  • Nee. Dit is een nieuwe 5931. De VRU is aardig wat aan het schuiven momenteel. Zo krijgt Tolsteeg ook een nieuwe 4631, Schepenbuurt een nieuwe 4531 en Voordorp een nieuwe 4831. De wagens die vrijkomen op deze posten worden herplaatst binnen de regio als zijnde reserve of op een vaste post ter vervanging van huidig materieel.

    Dus nieuwe TSen worden vervangen door andere nieuwe TSen, kunnen ze dan niet gewoon die stap overslaan? Of heeft dat wat te maken met kilometerstand enzo.

  • ik vind die verschuivingen zoiezo maar iets raars waarom denk je niet gewoon 2x na per kazerne wat je nodig denkt te hebben scheelt zoveel in het budget neem bijvoorbeeld rotterdam of den haag 5 tankautospuiten op reserve????? waar is dat goed voor


    hun hebben er misschien 5 maar in het zuiden van nederland moet daar wel een compleet duikteam voor worden opgeschort zoiezo jammer dat duikteams worden ogeheven als je dan wil bezuinigen schort dan de komplete waterreddings teams op we hebben bijna in elk dorp of stad een reddingsbrigade die kunnen toch ook dorpen pakken als dekking? of denk ik nou iets raars

  • ik vind die verschuivingen zoiezo maar iets raars waarom denk je niet gewoon 2x na per kazerne wat je nodig denkt te hebben scheelt zoveel in het budget neem bijvoorbeeld rotterdam of den haag 5 tankautospuiten op reserve????? waar is dat goed voor


    hun hebben er misschien 5 maar in het zuiden van nederland moet daar wel een compleet duikteam voor worden opgeschort zoiezo jammer dat duikteams worden ogeheven als je dan wil bezuinigen schort dan de komplete waterreddings teams op we hebben bijna in elk dorp of stad een reddingsbrigade die kunnen toch ook dorpen pakken als dekking? of denk ik nou iets raars

    Allereest: goed genederlandst.


    5 reserve tankautospuiten per regio is niets bijzonders. Reservevoertuigen worden bijna altijd primair gebruikt door vakbekwaam worden en vakbekwaam blijven. Dat betekent dat deze voertuigen gebruikt worden voor opleidingen, zonder dat de normale voertuigen uit dienst moeten. Een voordeel daaraan is dat de veiligheidsregio voertuigen heeft die in goede staat verkeren, waardoor zij deze ook als reserve kunnen gebruiken als een voertuig voor onderhoud gaat of kapot gaat. Veel regio's hebben er meer dan 5, al zijn het vaak voertuigen die al vervangen zijn en nog te goed zijn om te verkopen.


    Duikteams worden per veiligheidsregio betaald, dus als er in het zuiden een duikteam uit gaat, dan komt dat niet uit hetzelfde potje als de reservetankautospuiten van Rotterdam of Den Haag.


    Waarom de brandweer niet volledig af stapt van waterredding? Omdat de reddingsbrigade simpelweg niet de capaciteit heeft om alle watermeldingen te rijden. Veel reddingsbrigades hebben niet eens een alarmploeg. Je kan een discussie starten over het nut van duikteams in het kader van de kosten en de baten, met andere woorden; willen we wel zoveel betalen voor de hoeveelheid reddingen die er gedaan worden? Sommige regio's zeggen op dit moment dat ze daar niet achter staan, maar het NIPV vind iets anders.


    Op je eerste vraag: waarom zou je perfect goede wagens verschuiven? Waarschijnlijk heeft dat te maken met dat deze voertuigen die verschoven worden nog vol zitten met 'kinderziekten', omdat deze van de eerste lichting zijn. Door ze vroegtijdig te vervangen voor andere voertuigen kan je ze nog ombouwen en aanpassen, voordat deze weer de weg op gaan.

  • Soest en Soesterberg nemen binnenkort een "nieuwe" TS Compact in gebruik. Soest neemt de 0134 over van Amersfoort-Centrum. Soesterberg neemt de 5134 over van Driebergen (deed de laatste tijd dienst op Amersfoort-Noord). De roepnummers worden 3334 en 3534. Zijn nu bezig met het inwerktraject. De TST-NB van deze posten blijven tot de CCFM ook op deze posten in dienst komen.


    Zeist neemt binnenkort een Duitse autoladder in gebruik als tijdelijke vervanger van de afgevoerde 6652. Hij zal gaan rijden onder het roepnummer 8252. Deze autoladder blijft tot de nieuwe in dienst is.

  • Verschuiving TS'en is heel logisch en zinnig. Tolsteeg rijdt bv. verreweg het meeste kilometers in de regio. Een post als Nigtevecht nauwelijks. Om TS'en gelijkmatig te belasten worden TS'en dus doorgeschoven. Kilometerstand is dus inderdaad de reden van doorwisselen.


    Reserve TS'en worden ook repressief ingezet en zijn bijna altijd in gebruik (er is zelfs een tekort soms). Vervangen reguliere TS'en voor onderhoud, trainingsdagen en/of opleiden.

  • De eerste autoladders zijn (zo goed als) klaar. Opleidings autoladder 8152 is inmiddels omgenummerd en gaat door als 0152 voor post Amersfoort Centrum. De overige autoladders die op dit moment (zo goed als) klaar zijn: 6252 Woerden, 5552 Veenendaal en 6652 Zeist.

  • Dit zijn piketdiensten. Voor wat betreft de ovd week ik dat dit per week gaat. De dienstdoende ovd heeft het voertuig dan gewoon bij huis staan.

    In missionchief heb je home remote locations. Wordt tijd dat we die in MKS ook krijgen. Denk alleen dat de huis adressen een uitdaging gaat worden. ;-)

  • Inmiddels zijn alle 12 nieuwe autoladders geleverd in de VRU. Hierdoor gaan er ook een paar roepnummers vervangen gezien alle autoladders in de VRU een 52 nummer krijgen op het eind.


    09 - 0152 Amersfoort - Centrum

    09 - 1352 Mijdrecht

    09 - 2052 IJsselstein

    09 - 3352 Soest - Hoofdpost

    09 - 3952 Maarssen

    09 - 4452 Utrecht - Leidsche Rijn

    09 - 4852 Utrecht - Voordorp

    09 - 5252 Doorn

    09 - 5552 Veenendaal

    09 - 6252 Woerden

    09 - 6652 Zeist

    09 - 6852 Leerdam