Roepnummers basisteams Politie Oost-Nederland

  • Oost-Nederland (ON)
    Eenheidsbureau: Apeldoorn
    Meldkamer: Apeldoorn


    Opbouw roepnummer en basisteam
    In het roepnummer staat als eerste de afkorting van de eenheid. Het genoemde cijfer is de eerste combinatie van het roepnummer. Na de eerste twee cijfers van een roepnummer staat de naam van het basisteam. Dit wordt gevolgd door het adres van het basisteam. Bijvoorbeeld:


    12 (ON 12.??) Zwolle (Naam basisteam), Koggelaan (Straat) in Zwolle (Plaats)



    District IJsselland:
    11 IJsselland Noord, Stationsplein in Kampen (2e opkomstbureau Vendelweg in Steenwijk)
    12 Zwolle, Koggelaan in Zwolle
    13 Vechtdal, Europaweg in Hardenberg (2e opkomstbureau Schurinkstraat in Ommen)
    14 IJsselland Zuid, Storminkstraat in Deventer (2e opkomstbureau Mettingenlaan in Raalte)


    District Twente:
    21 Twente West, Grotestraat in Nijverdal
    22 Twente Noord, Het Baken in Almelo
    23 Twente Midden, Willemstraat in Hengelo (2e opkomstbureau Grotestraat in Goor)
    24 Twente Oost, Noordwal in Oldenzaal
    25 Enschede, Hermandad in Enschede


    District Noord en Oost Gelderland:
    31 Achterhoek Oost, Dingstraat in Winterswijk (2e opkomstbureau Haarloseweg in Borculo)
    32 Achterhoek West, Hamburgerbroeklaan in Doetinchem
    33 IJsselstreek, Houtwal in Zutphen
    34 Apeldoorn, Europaweg in Apeldoorn
    35 Veluwe Noord, Heerderweg in Epe (2e opkomstbureau Beethovenlaan in Nunspeet)
    36 Veluwe West, Westeinde in Harderwijk


    District Gelderland Midden:
    41 Veluwe Vallei Noord, Nijkerkerweg in Barneveld
    42 Ede, Breelaan in Ede
    43 Veluwe Vallei Zuid, Ritzema Bosweg in Wageningen
    44 Arnhem Noord, Beekstraat in Arnhem
    45 Arnhem Zuid, Groningersingel in Arnhem
    46 Rivierenland West, Eshofsestraat in Elst
    47 IJsselwaarden, Stationsstraat in Velp
    48 Rivierenland Oost, Zonnegge in Zevenaar


    District Gelderland Zuid:
    51 Nijmegen Noord, Stieltjesstraat in Nijmegen
    52 Nijmegen Zuid, Muntweg in Nijmegen
    53 Tweestromenland, Mr Van Coothlaan in Wijchen
    54 De Waarden, Prinses Meatrixlaan in Tiel (2e opkomstbureau Steenweg in Zaltbommel, 3e opkomstbureau Triosingel in Culemborg)

  • Wat is een steunpunt?

    Volgens mij een soort mini bureau op een aparte locatie. (Ken er zelf een paar op gemeentehuizen).
    Is geen politiebureau, maar meer een soort loket waar je de politie kan spreken als je vragen hebt of als er zaken geregeld moeten worden.


    Verbeter me als dit niet juist is.

  • Klopt. Opkomstlocaties zijn de locaties waar men de dienst begint en vanwaar de noodhulp rijdt. Steunpunten zijn vaak locaties waar de politie een wijkagent of intake & service medewerker een aantal uur in de week neer mag zetten om dichter bij de burger te zijn. Met name in de wat uitgestrekte gebieden als Noord en Oost wordt dit in de kleinere dorpen gedaan.

  • Opbouw roepnummer en basisteam
    In het roepnummer staat als eerste de afkorting van de eenheid. Het genoemde cijfer is de eerste combinatie van het roepnummer. Na de eerste twee cijfers van een roepnummer staat de naam van het basisteam. Dit wordt gevolgd door het adres van het basisteam.

  • De eerste twee cijfers van het viercijferige roepnummer staan vooraan. Dus voor Tiel is het ON 54.??, waarbij de ?? staat voor het voertuig. 54 is voor basisteam De Waarden.

  • Voorbeeldje zoals ik het altijd begrepen heb:


    ON = Eenheid Oost-Nederland
    5 = District Gelderland-Zuid
    4 = Basisteam de waarden
    03 = Voertuig Incidentenafhandeling (Noodhulp) gemeente West Betuwe (voormalig Geldermalsen-Neerijnen-Lingewaal).


    De opkomstlocatie van dit voertuig betreft altijd het bureau in Tiel.

  • Klopt helemaal. Met daarbij de opmerking dat het roepnummer niet 'vastzit' aan het voertuig. In theorie kan ik in Arnhem een voertuig pakken, de mobilofoon inmelden als ON5403 en in Tiel dienst gaan draaien.


    Officieel zitten de roepnummers ook niet vast aan een bepaald gebied, zoals hierboven wordt genoemd, maar aan een basisteam. In de praktijk wordt echter vaak één nummer altijd voor hetzelfde gebied gebruikt.

  • Klopt helemaal. Met daarbij de opmerking dat het roepnummer niet 'vastzit' aan het voertuig. In theorie kan ik in Arnhem een voertuig pakken, de mobilofoon inmelden als ON5403 en in Tiel dienst gaan draaien.


    Officieel zitten de roepnummers ook niet vast aan een bepaald gebied, zoals hierboven wordt genoemd, maar aan een basisteam. In de praktijk wordt echter vaak één nummer altijd voor hetzelfde gebied gebruikt.

    Het team West Betuwe (voormalig GNL) opereert vanuit bureau Tiel. Het noodhulpvoertuig voor dit team betreft de ON 54.03 . Dat hebben agenten van dat bureau mij zelf verteld.