15-01-2018 Luchthavenbrandweer

  • Ik kan me heel goed vinden in jouw verhaal @andy

  • Ik heb al veel dingen voorbij zien komen waar ik het zeker mee eens ben.


    Ik wil alleen wel een aanvulling maken op de vraag: Willen we deze voertuigen ook buiten de hekken van het vliegveld inzetbaar.
    Ik zou het persoonlijk wel leuk vinden wanneer deze voertuigen ook buiten de hekken van het vliegveld kunnen. Dit gebeurd in het echt ook weleens, zoals de brand in Moerdijk (chemiebedrijf) Denk ook aan de open-dagen en dergelijke. Ik denk dat je als speler zelf de keuze moet maken of je ze wel of niet buiten de poort wilt hebben.

  • - Het moet sowieso alleen met POI werken.
    - Opleiding gewoon op acedemie
    - En voeg ook gelijk SB toe
    - Buiten de hekken zet je gewoon een SB in je kazerne, ook voor bijv vrachtwagen branden of grote inzetten, goederenwagons bijv
    - De CT kunnen alleen op luchthavens POI geplaatst worden maar wel buiten de hekken ingezet worden.

  • Voor de voertuigen op de luchthaven zou ik gewoon de standaard blusvoertuigen toevoegen.
    En als extra voertuigen.

    • Crashtender
    • Schuimblusvoertuig
    • Reddingstrap
    • Airport Fire Officer [Als speciale OVD]

    Misschien is het voor de CT ook een idee om onderscheid te maken tussen CT met en zonder blus arm/kraan op het dak.


    Ik hoop dat dit een beetje nuttige info is

  • Voor de voertuigen op de luchthaven zou ik gewoon de standaard blusvoertuigen toevoegen.
    En als extra voertuigen.

    • Crashtender
    • Schuimblusvoertuig
    • Reddingstrap
    • Airport Fire Officer [Als speciale OVD]

    Misschien is het voor de CT ook een idee om onderscheid te maken tussen CT met en zonder blus arm/kraan op het dak.


    Ik hoop dat dit een beetje nuttige info is

    Helemaal mee eens @Henkhamburger :)

  • Bedankt voor het delen Brandje. Toch wou ik nogmaals benadrukken dat wij niet Duitsland hoeven te volgen in deze, en daarom wou vragen naar een mening van onze Nederlanders.

    Waarom zou je hun concept niet mogen meenemen in het aanleveren van ideeën zoals het uitbreiden van de posten wat is voorgesteld in DE en de in het andere topic geplaatste ideeën over inzetten (weke trouwens uit operationeel systeem komen en daadwerkelijk inzetten betreffen bij SPL) en meningen van de spelers

  • SB is een zeer goed idee, maar ik zou ze loskoppelen van de luchthaven uitbreiding ( SB eerder bij de standaard voertuigen ) ...



    Ik heb in de haven ook enkele kazernes met SB in .. beetje gek als ik in de haven een uitbreiding 'luchthavenbrandweer' moet kopen hé ....





    Verder hoop ik ook dat een ambu ook in deze post kan. In de praktijk staat er op de nationale luchthaven van België ook een ambu ;-)

  • Tuurlijk.
    Als we VBB als uitbouw toevoegen, is er sowieso geen probleem.
    Gewoon schuim toevoegen op de normale kazerne en je kunt hem zowel daar als voor VBB doeleinden gebruiken.
    Wordt VBB een apart gebouw, moeten we schuim 2x invoeren op aparte gebouwen.


    Maar logisch dat het niet alleen beschikbaar komt bij VBB, gezien veel regio's en bedrijfsbrandweer het ook gebruiken


    Data

  • SB wordt inderdaad ook in normale brandweerkazernes gebruikt.
    Als het als apart gebouw komt, dan moet de SB dus ook in normale kazernes kunnen komen.

    Kom nog wel eens met suggesties :thumbsup:
    Misschien niet altijd goed, maar tis iets xD
    Af en toe internet ervoor afspeuren :P

  • Ik ben zelf werkzaam op vliegbasis werkzaam bij de brandweer aldaar. Verschil tussen burger luchtvaart en militaire luchtvaart is heel klein. Qua regelgeving hebben we naast de internationale ICAO regelgeving ook te maken met additionele landelijke en NATO regelgeving.


    Voor de type voertuigen is er bijna geen verschil. Zo'n 12 jaar geleden is de Luchtmacht samen met Schiphol in zee gegaan met E-ONE voor de aanschaf van de Crashtruck Titan (8x8). Schiphol heeft haar wagenpark uitgebreid/vernieuwd met andere crashtrucks. Maar het principe van het type voertuig is geen verschil. Een crashtruck is toegespitst op vliegtuigbrandbestrijding, voor stabilisatie vliegtuigwrak en bevrijding inzittenden is een HV benodigd. Afhankelijk van de tactieken die gekozen worden zitten er twee tot vier personen op zo'n crashtruck. Het aantal voertuigen is afhankelijk van de grote van de gangbare vliegtuigen die de luchthaven aandoen en de infra van het veld. Civiel moet een crashtruck binnen 3 minuten na alarmering ter plaatse zijn en een aanvang hebben gemaakt met een blussing, militair binnen twee minuten (ivm mogelijke bewapening).


    Voor uitbreiding in het spel, HEEL GRAAG, zou ik het enkel houden op voertuigen (crashtrucks, airport fire officer, vliegtuigtrappen).
    Voor brandweer personeel opleiding Vliegtuigbrandbestrijding (zoals in het echte leven is dit een specialisatie)
    Voor inzetten buiten de poort (buiten het vliegveld) kan een crashtruck worden ingezet als schuimblusvoertuig.
    Als gebouw kan gewoon een standaard brandweerpost worden gebruikt.

  • POI's zullen een verplichting worden in deze.

    Bedankt voor je uitgebreide mening! Ik wil benadrukken dat wij niet verplicht zijn in deze Duitsland te volgen, mede omdat de meer ik mij verdiep in het geheel, de meer er toch belangrijke verschillen te vinden zijn en we willen natuurlijk ons richten op de Nederlandse vliegvelden. Het vliegveld concept is niet altijd even internationaal in deze.

    Bedankt voor het aanhalen van mijn eerdere bijdragen. In de reacties zie ik meerdere mooie toevoegingen waar (gelukkig) ongeveer hetzelfde uitkomt.


    De enige punten uit jullie vragenlijst die ik nog niet had behandeld wil ik graag toch nog even aanhalen met een mogelijk concept. Ik ben natuurlijk weer benieuwd naar eventuele aanvullingen en/of opmerkingen!


    • Hoe gaan we dit in Nederland beschikbaar maken. Er zijn nogal wat grote verschillen tussen een Schiphol en een Maastricht.

    Om verschillen tussen luchthavens aan te houden zou ik gaan voor 3 typen luchthaven:(kort door de bocht maar wel het duidelijkst)
    Grote luchthaven
    Regionale Luchthaven
    Luchtmachtbasis


    Met deze drie categorieën zijn de meeste luchthavens in Nederland te omvatten in het concept. Het onderscheid wordt uiteindelijk bepaald door de verschillende POI's, de bijbehorende inzetten en de benodigde hulpverleningsvoertuigen die die bij de drie verschillende typen luchthavens horen.


    Grote luchthaven:

    • In Nederland eigenlijk alleen Schiphol (3 kazernes, ICAO cat.10). Voor Belgie in ieder geval Brussel (3, straks 2 Kazernes, ICAO cat. 9)
    • beschikken over meerdere posten. en bijvoorbeeld ook meerdere ICAO-responsegroepen en vaak 4-assige Crashtenders en een eigen medische dienst
    • Hebben voornamelijk grote POI's: Grote Terminal, Grote loods, Grote Startbaan, Groot Vrachtgebouw, Vliegtuigopstelplaats enz.
    • Deze POI's vragen om inzet van groot/veel materieel. Bij grote vliegtuiggerelateerde meldingen minstens 4 Crashtenders.

    Regionale luchthaven,

    • In Nederland de overige commerciële luchthavens: Eindhoven, Rotterdam, Maastricht, Eelde en straks natuurlijk ook Lelystad. In België in ieder geval Charleroi en misschien Oostende?
    • Beschikken vaak over 1 brandweerkazerne en 1 ICAO-responsegroep (tussen 2 en 4 crashtenders)
    • krijgen 'normale POI's': Terminal, startbaan, Startbaan Klein, Heliplatform, opstelplaats, Vliegtuigloods enz.
    • Incidenten zijn van gemiddelde omvang: vliegtuiggerelateerde meldingen minstens 2 Crahstenders.

    Luchtmachtbasis: (Kunnen evt ook later worden toegevoegd, maar in een keer is wel zo makkelijk)

    • In Nederland: in ieder geval: Eindhoven, Leeuwarden en Volkel, maar ook De Kooy, Woensdrecht en Gilze-Rijen. Belgie heeft er ook een hoop, ben ik alleen minder mee bekend.
    • Vaak 1 Brandweerkazerne maar wel 3 tot 4 Crashtenders. Strengere regels ivm munitie en explosieven.
    • militaire POI's: Munitieopslag, straaljagerbunker, militaire hangar, enz. Maken ook gebruik van de eerder genoemde vliegveld-POI's voor bijbehorende ongelukken. evt nog poi militaire landingsbaan.
    • incidenten zijn van gemiddelde grote met uitschieters door ongevallen met gevaarlijke materialen. vliegtuiggerelateerde meldingen Bij militaire POI's minstens 3 Crahstenders.



    Met deze drie categorieën kunnen praktisch alle vliegvelden met een eigen brandweer worden ingedeeld.
    Grote vliegvelden, meerdere posten, grote en normale POI's met grote en normale inzetten.
    Regionale vliegvelden, minstens 1 post, normale POI's met normale/gemiddelde inzetten
    Militaire vliegvelden 1 post, normale en militaire POI’s en dito inzetten.


    Vliegtuig- gerelateerde inzetten vallen dus ook in de drie categorieën.
    Normaal: minimaal 2 Crashtenders, 1AFO en evt Reddingstrap
    Groot: 3 of 4 Crashtenders 1AFO en altijd Reddingstrap
    Militair: minimaal 3 crashtenders, 1AFO en evt Reddingstrap.


    Eindhoven kan bijvoorbeeld worden opgebouwd door zowel militaire als civiele POI's te gebruiken. met een beetje creativiteit moet dat zo lukken. Door een lijst met POI's per categorie en de daarbijbenodigde voertuigen te leveren kun je makkelijk vliegvelden van de juiste POI's voorzien.


    • Willen we deze voertuigen ook buiten de hekken van het vliegveld inzetbaar.

    Een crashtender is natuurlijk een voertuig op zich met een eigen uitrukregel.
    Bij overige inzetten zou de CT kunnen gelden als 2 TSen of als TS+TW. Na de invoering van het schuimblusvoertuig kan de CT evt. ook de SB vervangen.




    Zo, ik ben weer even uitgetypt. Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.


    • MPR

    Mvg,


    MPR


    Team Meldkamerspel.com


    Bèta-Tester LSS-Manager voor Meldkamerspel

    Bewerkt 3 tijdstippen, duren MPR ().

  • ik heb hier aantal verschillende voertuigen van onder ander Schiphol en Maastricht die eventueel mogelijk zijn om toe te voegen voor de nieuwe toevoeging brandweer schiphol

  • Ik volg de posts van @MPR volledig.


    Inzetten buiten de luchthaven weet ik niet of dat het wel nodig is.
    En ja een vliegtuig stort ook weleens neer net buiten de luchthaven, maar meldingen komen volgens mij tot een straal van 10 km om je post en dan zou je het daarmee wel moeten redden. (Verbeter me als ik het fout heb.)